Nytt landmärke på Söder

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 08:30 CET

Södersjukhuset kan stå inför sin största förändring sedan sjukhuset invigdes 1944. En tillbyggnad som beräknas omfatta drygt 35 000 kvadratmeter kan bli ett nytt landmärke på Söder. Fem team har deltagit i projekttävlingen om den nya byggnaden. Den 5 februari kl. 10.00 tillkännages beslutet av juryordförande Eva Lenngren, Locum.

Då Södersjukhuset invigdes 1944 var lokalerna toppmoderna och anpassade till dåtidens krav. För att Södersjukhuset även fortsättningsvis ska kunna vara ett väl fungerande akutsjukhus som kan möta medborgarnas behov av en väl fungerande akutsjukvård krävs att lokalerna byggs om. Detta gäller framför allt lokaler för operation, sterilcentral, akutmottagning och förlossning/BB.

Tillbyggnaden skulle möjliggöra att vården kan bedrivas mer rationellt och samtidigt ge medarbetarna en god arbetsmiljö.

– Om tillbyggnaden uppförs kan vi operera fler patienter och ta emot fler patienter på akuten och förlossningen. I dag tar vi emot knappt 100 000 besök per år på vuxenakuten som är dimensionerad att ta emot cirka 55 000 besök. Ökad tillgänglighet till vården och en minskning av vårdköerna är mål vi arbetar mot. Moderna lokaler som skapar förutsättningar för att kunna arbeta rationellt är viktigt för att vi ska kunna nå dessa mål, säger Eva Tillman, chefläkare och programdirektör på Södersjukhuset.

Den 5 februari tillkännages vinnaren av projekttävlingen ”Tävling för tillbyggnad vid SÖS”. Förslagen kommer att presenteras kort av jurymedlemmarna Karolina Keyzer och Dag Cavallius. Därefter gör de en mer ingående presentation av det vinnande förslaget. Vid prisutdelningen deltar bland andra Christina Söderholm, vd för Södersjukhuset och Gunilla Högbom, vd för Locum.

Tid: 5 feb kl 10.00-12.00
Plats: Jägargatan 20, se karta

Vid ceremonin serveras smörgås och bakverk klassiska för denna årstid. Anmäl gärna om ni kommer till: shirley.nyberg@locum.se

Tävlingen arrangeras av Locum AB och Södersjukhuset AB i samarbete med Sveriges Arkitekter.

Varmt välkomna!

För pressbilder och mer information om projekttävlingen, gå in på www.locum.se/projekttavling.

Gunilla Högbom, vd Locum, 08-690 70 01, 070-484 70 01.
Christina Söderholm, vd Södersjukhuset, 08- 616 14 10.
Eva Tillman, programdirektör och chefläkare Södersjukhuset AB, 08-616 16 66, 073-966 09 96.
Maria Östholm, projektledare Locum, 08-690 70 66, 070-484 70 66.
Eva Lenngren, fastighetschef Locum och juryordförande, 08-690 73 04, 070-484 73 04.

Om Locum

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.

Locums kärnvärden är Kompetens, Hållbarhet och Affärsmässighet.

Om SÖS

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4 000 medarbetare. Vi har en av Nordens största akutmottagningar och en av Sveriges största förlossningskliniker med drygt 7 000 förlossningar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100 000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akutmottagning tar emot cirka 19 000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning.