Utställningen av de fem tävlingsförslagen för tillbyggnad vid Södersjukhuset öppnar

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 12:30 CET

De fem anonyma tävlingsförslagen presenteras på planscher, med modeller och som 3D-filmer.

– Samtliga förslag har en mycket hög kvalitet och är väl genomtänkta. Det är oerhört glädjande, säger Christina Söderholm, vd på Södersjukhuset.

Tillbyggnaden beräknas omfatta drygt 35 000 kvadratmeter BTA, vilket gör att Södersjukhuset står nu inför sin hittills största förändring sedan det byggdes.

– Två ledord vid utformningen av byggnaden har varit generalitet och flexibilitet. Den ska enkelt kunna förändras i takt med morgondagens krav. Krav som till exempel de nuvarande akut- och operationslokalerna inte lever upp till, säger Gunilla Högbom, vd på Locum.

Under planeringen av byggnaden och dess lokaler har man använt sig av de konceptprogram för nybyggnad som Locum tagit fram tillsammans med vården och Stockholms läns landsting. De syftar till att skapa, standardiserade, kostnadseffektiva och läkande vårdmiljöer.

Tävlingen har genomförts som en inbjuden projekttävling med prekvalificering. I april valde juryn fem multisdisciplinära team, vars förslag nu ställs ut. I februari 2010 tillkännager juryn vinnaren av tävlingen.

Utställningen öppnas av Södersjukhusets vd Christina Söderholm och Locums vd Gunilla Högbom.

Tid: 4 dec kl 08.30-11.00.
Plats: Jägargatan 20, se karta

Vid ceremonin serveras enklare frukost.

Gunilla Högbom, vd Locum, 08-690 70 01, 070-484 70 01.
Christina Söderholm, vd Södersjukhuset, 08- 616 14 10.
Eva Tillman, programdirektör och chefläkare Södersjukhuset, 08-616 16 66, 073-966 09 96.
Maria Östholm, projektledare Locum, 08-690 70 66, 070-484 70 66.
Eva Lenngren, fastighetschef Locum, 08-690 73 04, 070-484 73 04.

Om Locum

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting.

Locums kärnvärden är Kompetens, Hållbarhet och Affärsmässighet.

Om SÖS

Södersjukhuset är ett akutsjukhus med cirka 4 000 medarbetare. Vi har en av Nordens största akutmottagningar och Sveriges största förlossningsklinik med drygt 6 700 barnafödslar årligen. Till sjukhuset söker ungefär 100 000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter och ungefär hälften av dessa läggs in på någon av sjukhusets avdelningar. Sachsska Barnsjukhusets akutmottagning tar emot cirka 19 000 besök per år. På Södersjukhuset bedrivs även en omfattande klinisk forskning och utbildning.