Dubbelcertifierade snabbkaffenyheter! Espresso och etiopisk Sidamo, kaffe med karaktär

Nu kan alla befintliga och framtida snabbkaffe-entusiaster glädja sig åt två nyheter med både schysst attityd och stark karaktär. För nu lanserar Löfbergs Lila två nya snabbkaffen, de enda på marknaden som är dubbelcertifierade med Rättvisemärkt och KRAV. De nya är Volcano, en explosiv espresso och en elegant etiopisk Sidamo.

Snabbkaffe passar mångas livsstil. Därför växer försäljningen stadigt. De nya sorterna höjer kaffeupplevelsen och gör det möjligt att variera mellan espresso och bryggkaffe. Unga, studenter och singelhushåll väljer ofta snabbkaffe och de ställer krav på produkterna de köper. Det gäller både kvalitet och tillverkningssätt. KRAV- och Rättvisemärkt kan vara avgörande vid valet. Kunskaperna om kaffesorter, ursprung och kvaliteter är stor i den här gruppen, som vet vad de vill ha.

- Det här är två tuffa, exklusiva kaffesorter! Snabbkaffe är snabbt, enkelt och gott. Vi lägger till kvalitet och karaktär. Och valfrihet. För nu har vi även tagit fram en aromatisk espresso. De nya snabbkaffesorterna har karaktär i både smak, design och i sitt ställningstagande för etik och miljö. Förpackningarna är behändiga och trendigt designade, säger Charlotta Stenson, sortimentschef på Löfbergs Lila.

Löfbergs Lilas nya snabbkaffe
Finns i butik från och med maj. Pris per förpackning på 50 gram är cirka 30-35 kronor.

Volcano, espresso
En kraftfull klassisk espresso med bönor från Syd- och Centralamerika.

Ethiopian Sidamo, single region
Ett kaffe med intensiv arom och elegant syrlighet som är karakteristisk för kaffe från Sidamo i Etiopien. Att kaffe är Single region innebär att det kommer från ett specifikt utvalt område i Etiopien.

För mer information kontakta:
Lena Rodin, kategorichef, Löfbergs Lila, 054-14 01 00, 0706-97 69 54

Produktprover kan beställas av:
Anna Söderlund, tel 054 - 14 01 00/99

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se