Kaffe i fokus när Sodexo satsar vidare på Fairtrade

Förra året serverade Sodexo i Sverige över 16 miljoner Fairtradecertifierade koppar kaffe. Serviceföretaget tar nu nästa steg i sitt hållbarhetsarbete. Framöver kommer enbart Fairtrademärkt kaffe att serveras i Sodexos egna restauranger.

Sodexo vill spela en viktig roll i lokala samhällens ekonomiska och sociala utveckling och förbättra livskvaliteten för människor som lever i utsatthet. Därför har man utformat en global och långsiktig plan för en bättre framtid: Better Tomorrow Plan. En del av det fortlöpande arbetet är att öka andelen Fairtrademärkta varor.

- Vi vill aktivt bidra till lokala samhällens positiva utveckling. Vår fortsatta satsning på Fairtrade gör att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor, säger Azita Shariati, vd för Sodexo i Sverige.

- Sodexo tar fasta på att kaffe både kan smaka och göra gott, ett bra och viktigt beslut som förhoppningsvis kan inspirera andra aktörer att bidra till en positiv utveckling, säger Lars Appelqvist, vd på Sodexos kaffeleverantör Löfbergs.

Fairtrade är en oberoende certifiering och kaffe är den i kronor mätt största produktgruppen.Fairtrade garanterar ett minimipris till kaffebonden och en premie till kooperativet.

- Svensk Fairtradekonsumtion gör verklig skillnad och genererade förra året över 50 miljoner kronor bara i premiepengar för att utbilda vårdpersonal, bygga skolor och för odlare att kunna ställa om till ekologisk produktion. Det är mycket glädjande att ett stort företag som Sodexo lägger vikt vid konsumtion av socialt hållbara produkter, säger Fairtrade Sveriges generalsekreterare Magdalena Streijffert.

Lördagen den 9 maj infaller World Fair Trade Day – en dag då människor världen över sätter fokus på rättvis handel.

Kontakt
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör, Sodexo, tfn 08-5788 5963, eva.kristensson@sodexo.com

Magdalena Streijffert, generalsekreterare, Fairtrade Sverige, tfn 070-243 33 10, magdalena.streijffert@fairtrade.se

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn 070-355 64 22, anders.thoren@lofbergs.se