- Nu ställer vi om till 25 procent återvunnen PET. Ambitionen är att öka andelen kontinuerligt, säger Madelene Breiling på Löfbergs.

​Löfbergs börjar använda återvunnen PET

Kafferosteriet Löfbergs börjar använda återvunnen PET i sina flaskor för Caffeine Water. Detta som ett led i företagets arbete att senast år 2030 bara använda återvunnet eller förnybart material i sina förpackningar.

- Att vi och andra ökar efterfrågan på återvunnen PET är en förutsättning för ett hållbart plastkretslopp där plast från både förnybar råvara och återvunna plastmaterial ingår, säger Madelen Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

Löfbergs Caffeine Water är en lätt kolsyrad energidryck som görs på svenskt källvatten, koffein och naturligt fruktextrakt. Inget tillsatt socker eller onödiga tillsatser. Varje flaska innehåller 150 mg naturligt koffein, vilket motsvarar två koppar kaffe.

Väntar inte
Att använda återvunnen PET går i linje med förslaget till det nya EU-direktivet som tar sikte på att minska användningen av plast. Här ingår bland annat ett lagkrav PET-flaskor ska bestå av minst 25 procent återvunnen plast från och med 2025, beräknat som ett genomsnitt för medlemslandet.

- Vi väntar inte utan ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver, säger Madelene Breiling.

Fasar ut den fossila plasten
Återvunnen PET är det senaste exemplet på Löfbergs arbete med att utveckla klimatsmartare förpackningar. För 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med aluminiumfria kaffeförpackningar och 2015 lanserade Löfbergs iskaffe i återvinningsbara kartongförpackningar.

Tidigare i år fick Löfbergs mycket uppmärksamhet när man berättade att man börjat fasa ut den fossila plasten i sina kaffepaket.

- Genom att ersätta delar av den fossila plasten med ett växtbaserat alternativ minskar vi förpackningens klimatpåverkan med dryg 30 procent i ett första steg, säger Madelene Breiling.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 350 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs Coffee Group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se