Löfbergs breddar sitt kapselsortiment

Försäljnigen av kaffekapslar fortsätter att öka i Sverige. Nu breddar Kafferosteriet Löfbergs sitt sortiment med en rad smakrika kapselnyheter för både brygg och espresso.

- Nu ger vi alla kaffeälskare ännu fler goda smaker att välja bland. Samtidigt gör vi designen mer enhetlig så att det blir lättare för konsumenten att hitta sin favorit, säger Kent Pettersson, försäljnings- och marknadsdirektör på Löfbergs.

Bland nyheterna återfinns storsäljare som EKO Mörkrost och Crescendo, som många känner igen från kaffehyllan eftersom de redan finns som bryggmalet kaffe. Det innebär att Löfbergs sortiment av kapslar för bryggkaffe nu spänner från mellanrost till extra mörkrost.

På Espressosidan presenterar Löfbergs fyra smakrika nyheter: Organic, Delicious, Italian och Intense.

Kaffe från certifierade odlingar
Hela Löfbergs sortiment av kaffekapslar har en märkning och innehåller kaffe från certifierade odlingar. Detta som ett led i Löfbergs vision att vara Europas mest hållbara kaffekoncern.

- Vi jobbar med ekologiska märkningar, Fairtrade och Rainforest Alliance som bidrar till en mer hållbar utveckling. Det är en självklarhet för att leva upp till kraven från dagens konsumenter, säger Kent Pettersson.

I butiker och på webben
Löfbergs kapslar passar Caffitaly System, som är ett av världens största kapselkoncept. Kapslarna är fria från aluminium och går att köpa i dagligvaruhandeln, vitavarubutiker och olika webbshoppar.

- Vi har fått väldigt bra respons från handeln, och alla de stora livsmedelskedjorna kommer att sälja hela eller stora delar av vårt sortiment, säger Kent Pettersson.

Kent Pettersson, Försäljnings- och marknadsdirektör Retail, Löfbergs, tfn: 054-14 01 43

Smakguide Löfbergs kaffekapslar

Bryggkaffe

Mellanrost
Ett fylligt ekologiskt och Fairtrade-märkt bryggkaffe med lätta syrliga toner och en lång eftersmak.

Jubileum
Ett lätt mörkrostat bryggkaffe med inslag av fruktiga toner och rund sötma. Rainforest Alliance.

EKO
Ett mörkrostat ekologiskt bryggkaffe med finstämda aromer av skogsbär och smaktoner av mörk choklad.

Kharisma
Ett mörkrostat bryggkaffe med intensiv arom, nötaktiga toner och friska fruktiga nyanser. Rainforest Alliance.

Crescendo
Ett mustigt och extra mörkrostat bryggkaffe. Perfekt för dig som gillar kaffe med mjölk. Rainforest Alliance.

Espresso

Delicious
En delikat Fairtrade-märkt espresso som balanserar intensiv sötma med finstämd syrlighet.

Intense
En intensiv espresso med kraftfull arom. Passar perfekt tillsammans med mjölk. Rainforest Alliance.

Italian
En traditionell italiensk espresso med toner av bröd, angenäm choklad och lång, god eftersmak. Rainforest Alliance.

Organic
En ekologisk espresso med en rund, mjuk och fyllig smak och intensiv fruktig arom.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se