För att bli mer klimatneutrala testar Löfbergs en förpackning av grön polyeten – ett återvinningsbart, fossilfritt plastmaterial som framställs ur sockerrör.

​Löfbergs satsar på miljövänlig plast

1993 var Löfbergs först med att ta bort aluminiumet i kaffeförpackningarna. Nu vill man ersätta den oljebaserade plasten med ett växtbaserat alternativ. Därför testar det familjeägda kafferosteriet nu en förpackning som till största del är tillverkad av sockerrör. Slår försöken väl ut hoppas Löfbergs kunna ersätta all fossil plast i förpackningar år 2020.

- Det här är ett första steg mot helt förnyelsebara förpackningar. Förhoppningsvis bidrar vi till en klimatsmart lösning som andra kan ta efter, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Minskar koldioxidutsläppen
Den växtbaserade förpackningen minskar till en början koldioxidutsläppen med cirka tio procent. Den är återvinningsbar och har samma skyddande egenskaper som den oljebaserade plasten, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.

- Nu ska vi säkerställa att produktionen fungerar och att förpackningen uppfyller de krav vi ställer. Idag är det här en lite dyrare lösning, men på sikt tror vi att kostnaderna sjunker, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs klimatkompenserar förpackningen till 100 procent genom ett solenergiprojekt i Tanzania.

Ansvar från böna till kopp
Idag jobbar Löfbergs med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men Löfbergs gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.

1993 var Löfbergs först med aluminiumfria kaffeförpackningar, och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar till Nespresso®*-systemet. Nu pågår det alltså försök för att kunna ersätta den oljebaserade plasten med ett förnyelsebart alternativ.

- Vi vill minska vår klimatpåverkan med 40 procent, då behöver vi jobba med både stort och smått. Vår vision är att vi ska vara Europas mest hållbara kaffeföretag, säger Lars Appelqvist.

Anders Thorén, vik kommunikationsdirektör, Löfbergs, anders.thoren@lofbergs.se, tfn 0703-55 64 22

*Nespresso® är ett registrerat varumärke av tredje part och har inget samröre med AB Anders Löfberg.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se