Nya möjligheter för tillverkande industri och nya cyberhot

Tillverkningsindustrin berörs mer än de flesta av den digitala transformationen. Industri 4.0 och sakernas internet (Internet of Things) förändrar i grunden hur arbetsprocesser, maskiner, logistik och data knyts samman på ett sätt som ger helt nya möjligheter att effektivisera arbetet. Utvecklingen där information och förmågan att använda enorma mängder data blir med det en avgörande framgångsfaktor.

Samtidigt som utvecklingen förändrar och skapar enorma möjligheter finns det en tydlig risk – maskiner och tillverkningsprocesser som kopplas samman med externa system öppnar för attacker, spionage och sabotage. I en undersökning av Deutsche Telekom anger nära 90 procent av beslutsfattarna inom den tillverkande industrin att just IT-säkerheten är den största utmaningen för företag som vill ställa om till industri 4.0.

LogRhythms white paper ”New opportunities for manufacturing, new threats from cyberspace” beskriver utvecklingen och hur företag inom tillverkningsindustrin kan arbeta för att minska riskerna som följer med den digitala transformationen.

• tillverkande industri
  • intrång