Draculas Transsylvanien – genuin uppstickare på frammarsch

Rumänien har hittills varit lite av en svart fläck på Europas turistkarta, och är det land inom EU som tar emot minst antal turister. Detta är dock en trend som ser ut att vända. Första kvartalet 2014 ökade antalet utländska turister i Rumänien med 4,9% och antalet övernattningar med 8,8% jämfört med samma period förra året. Enbart under april månad har antalet utländska turister ökat med hela 10,9% jämfört med april 2013.

Vid sidan om huvudstaden Bukarest är Transsylvanien ett nytt, starkt dragplåster för utländska besökare. Ett landskap som sträcker sig över stora delar av västra och norra Rumänien, men som många fortfarande tror är ett sagoland som bara existerar i romaner och vampyrfilmer.

Dracula har alltid varit en personlighet som på ett eller annat sätt förknippats med Rumänien. Många rumäner har inte varit så förtjusta i att bli representerade av en vampyr, trots att han är känd över hela världen. Däremot har många unga och öppna reseentreprenörer förstått att Dracula är en tillgång och en spännande symbol som kan attrahera turister att upptäcka mer av Rumänien.

Förutom att besöka Draculas slott och utforska sanningen bakom myten om Dracula kan Rumänien stoltsera med en mängd fina attraktioner för besökare.

-  Parlamentspalatset i Bukarest, världens näst största byggnad efter Pentagon.

-  Peles slott, den kungliga familjens sommarresidens, uppsatt på Unescos världsarvslista.

-  Sighisoara, en mysig medeltida stad med en spännande borg att utforska, också den världsarvslistad av Unesco.

-  Karpaterna med fina skidorter, underbara vandringsleder, vattenfall och branta klippor.

-  Svarta Havskusten med guldsandiga stränder, fina familjeresorts och pulserande nattliv för den yngre publiken. Även lugna vildstränder med få turister.

-  Donaudeltat, Europas största och bäst bevarade floddelta, listat av Unesco, med tusentals fågelarter och pelikankolonier.

-  Transsylvaniens vingårdar där man kan provsmaka utsökta vita och mousserande viner.

Lotus Travel har sedan hösten 2013 introducerat Transsylvanien som resmål för äventyrslystna svenskar, och har genomfört ett flertal uppskattade rundresor i regionen. Resorna har tagits fram i samarbete med Gloria Andersson, som är född och uppvuxen i Transsylvanien och idag driver företaget Experience Transylvania med Sverige som bas. Gloria älskar att visa sitt hemlands trevligaste ställen för sina gäster och brinner för att vara en perfekt värdinna. Samarbetet mellan Experience Transylvania och Lotus Travel är resultatet av en fin vänskap mellan Gloria och Lotus Travels VD Elby Kwok Drewsen, som dessutom är Glorias mentor och inspiratör.

"Rumänien och framförallt Transsylvanien har kommit en lång bit i utvecklingen som turistland. Många hotell håller en god standard, maten är bra och infrastrukturen tillåter smidiga bussresor mellan de olika sevärdheterna. Det som särskilt uppskattas av svenska resenärer är det genuina lantlivet som man fortfarande får uppleva ostört i de små byarna, samt befolkningens vänliga sätt att välkomna sina gäster. Det finns en genuin atmosfär och känsla av orördhet här som är svår att finna i andra turistregioner i Europa. Jag hoppas att så många svenskar som möjligt tar chansen att besöka Transsylvanien, innan de stora turistströmmarna hittar hit” säger Gloria Andersson.

Hösten 2014 genomför Lotus Travel ytterligare en rundresa till Transsylvanien med Gloria som guide. Resan går under namnet Mystiska Transsylvanien och har avresa 8 oktober 2014.

• transsylvanien
  • resor till draculas land
  • resa transsylvanien
  • lotus travel
  • experience transsylvania
  • dracula
  • draculas slott

Lotus Travel har i mer än 20 år arrangerat guidade rundresor, temaresor och skräddarsydda resor för både privatpersoner och företag. Som enda svenska researrangör har vi egna kontor i Peking och Shanghai vilket ger oss unika möjligheter att i minsta detalj arrangera upplevelserika resor av högsta kvalitet. I vårt programutbud återfinns fantastiska resmål såsom Kina, Indien, Nepal, Japan, Burma, Bhutan, Vietnam, Malaysia, Sri Lanka, Kambodja och Indonesien. Vi är din guide i Asien.

Elby Kwok Drewsen

Presskontakt VD 08 - 545 188 40