Hur du tar hand om ditt varumärke

Nyhet   •   Aug 27, 2012 16:06 CEST

Loving Communications kommer regelbundet skicka ut handfasta tips på hur du skapar trovärdiga varumärken, hållbara organisationer och lönsamma relationer. Här kommer det första av många.

Oavsett om du befinner dig i offentlig eller privat sektor så är det alltid viktigt att ta hand om ditt varumärke och skapa en trovärdig verksamhet.

Den senaste tiden har flertalet representationskostnader hos olika myndigheter och organisationer uppmärksammats. I många av fallen handlar det om att företagsledning eller beslutsfattare slarvar med upphandling eller sunt förnuft gällande kostnader, vilket – med dagens granskande media – kan få ödesdigra konsekvenser för varumärket under lång tid framöver

Viktigaste tipset för offentlig verksamhet
Tänk på att det inte är dina pengar. När man arbetar i offentlig verksamhet kan beslutsfattare emellanåt glömma bort att man handskas med andras pengar. Ekonomiska beslut bör alltid fattas utifrån referenser som ”om det vore mina privata pengar, hur skulle jag då spendera dem”? Det finns antagligen få privatpersoner som skulle lägga miljontals kronor på en enstaka fest.

Visst är det viktigt att ta hand om sina medarbetare och självklart ska medarbetare i offentlig förvaltning också kunna ha konferenser och middagar. Men om verksamheten finansieras av skattemedel, då har man ett ansvar som man inte kan se på mellan fingrarna.

Viktigaste tipset för privat verksamhet
Tänk utifrån medias perspektiv. Kan du stå för besluten du fattar om de uppdagas i media? Om inte, då kanske det är dags att tänka om. Medieperspektivet kan användas som ett slags rättesnöre, eller kompass som hjälper dig att fatta rätt beslut.

Ärlighet och öppenhet varar längst
Oavsett om du arbetar i privat eller offentlig sektor så är det alltid bra att ha en öppen dialog gentemot media. Om du dessutom bäddar med att skapa en transparent organisation där medarbetarna vet vad som pågår och har insyn i beslutsfattandet, ja då får du lojala medarbetare som inte lockas av att läcka information till media. Om olyckan ändå är framme, lägg korten på bordet. Sanningen kommer alltid fram, men om det sker för sent, då kan skadan vara för stor. Alla kan begå misstag, det viktigaste är att stå för dem.

Kontakta oss gärna om du behöver ytterligare hjälp och råd. Vi erbjuder många olika tjänster för att förenkla din vardag och skapa bra publicitet samtidigt som du kan fokusera på din verksamhet.

Wania Forsman
Grundare och ägare till Loving Communications