Medarbetarna är dagens reklampelare

Nyhet   •   Okt 31, 2012 11:51 CET

Reklam och marknadsföring har länge legat företagen varmt om hjärtat, men den tiden håller nu på att förändras. Numera pratar vi om betydelsen av att vårda våra medarbetare. Det handlar både om att alla ska vara på rätt plats och känna tillhörighet i en välmående organisation samt att företagen ska investera i hälsosamma medarbetare och se hälsa som en investering i stället för att se sjukkostnader som en utgift. Dessutom presterar lyckliga och hälsosamma människor bättre än de som är missnöjda och har hög sjukfrånvaro.

Den bästa investeringen är alltså inte längre stora reklamkampanjer, utan att satsa på sina medarbetare och på att ha en välmående organisation där alla trivs och där alla är på rätt plats.

Kommunikationen är nyckeln
Att börja inifrån och genomlysa verksamheten innan man tar klivet med den utåtriktade kommunikationen är a och o. Känner alla i företaget till era mål? Drar alla åt samma håll? Förmedlar alla samma sak? Även när de inte är på jobbet? Era anställda är era ambassadörer och era främsta reklampelare. Kan ni vara säkra på att de talar väl om företaget i alla situationer?

En väl förankrad intern dialog lägger grunden till att kunna jobba vidare med extern kommunikation och PR. Det handlar också om trovärdighet. Det är avgörande för företag idag att kommunicera samma budskap som medarbetarna sprider i exempelvis sociala medier. Företag kan inte längre gömma sig bakom påkostade skyltar och reklampelare eftersom granskningen via media och sociala medier är total.

I stället för att se detta som ett problem borde företagen använda detta till sin fördel. Det kan man enkelt göra genom att sköta om sitt företag från insida ut.

Bästa marknadsföringsinvesteringen är den i medarbetarna
Kostnader för medarbetaraktiviteter kan vara en stor utgift i ett företag men det är viktigt att använda dem på rätt sätt, annars kan det bli en onödig utgiftspost. Exempelvis så kostar en årlig personaldag ofta oerhört mycket pengar. Om du inte tar hand om personalen alla andra 364 dagar så är arbetet med en personaldag ofta helt bortkastat. Det kan dessutom bidra till att man blir ännu mer frustrerad som medarbetare om man befinner sig i en dysfunktionell organisation att se att man kan kosta på ett evenemang för bara en dag, i stället för att man kanske skulle uppskatta betydligt mer att högsta chefen lite oftare tittade förbi kontoret och sa hej. Att känna delaktighet i ett företag är det absolut bästa sättet att få motiverade medarbetare, vilket lägger grunden för företagets rykte utåt

Upplever du att ni behöver arbeta med ert rykte och ert varumärke? Vill du göra något drastiskt så slopa utgiftskontot på reklam och satsa dem i stället på medarbetarna. Deras omdöme om er som arbetsgivare, är den absolut bästa investeringen.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er med ert varumärke eller kommunikation? Kontakta oss.

Wania Forsman
Grundare och ägare till Loving Communications