10 knasiga och underbara skäl att besöka Kroatien

Kroatien är en populär destination som stoltserar med såväl historiska landmärken som gyllene sandstränder. Även om detta kan räcka för att lockas dit, så finns det fler, aningen mer annorlunda, anledningar att besöka Kroatien. Lowcostholidays listar 10 knasiga och underbara skäl nedan.

1. Här hittar du King’s Landing

Följer du tv-serien Game of Thrones? Då kan du fördjupa dig i dess värld med en resa till Dubrovnik; här utspelar sig flera av seriens scener, bland annat King’s Landing.

2. Här finns flest UNESCO-platser i Europa

Från Dubrovniks murar till palatset i Split, nationalparken i Plitvice och St James Katedral i Sibenik; Kroatien är ett land rikt på kultur och historia.

3. Alfred Hitchcocks favoritsolnedgång

Solnedgångarna i Zadar är världskända efter att stjärnregissören döpte dem till ”världens vackraste solnedgångar”.

4. Här uppfanns slipsen

Kroatien är slipsens officiella hemland och därmed ett perfekt resmål för slipsentusiaster.

5. Här finns fantastiska romerska ruiner

Kroatien har en rad fängslande romerska ruiner, men mest häpnadsväckande är nog amfiteatern i Pula, erkänd som världens sjätte största kvarvarande romerska amfiteater.

6. Inspireras av Marco Polo

Tillfredsställ din inre upptäckare - Marco Polo föddes nämligen på ön Korcula. På tal om öar finns det fler än 1000 öar i Kroatien, alla redo att utforskas av semesterfirare.

7. Dalmatinerhunden härstammar härifrån

Det är inte en tillfällighet att Kroatiens idylliska kust delar namn med en av världens mest kända hundraser. Dalmatinerhunden härstammar från Dalmatienkusten, även fast större delen av hundrasens uppfödning skedde i Storbritannien.

8. Du kan besöka världens minsta stad

Bland alla storslagna landmärken och fantastiska kuster, så kanske lilla orten Hum skapar mest nyfikenhet bland semesterfirare. Med ett invånarantal som sträcker sig mellan 17 och 23, så är Hum officiellt världens minsta stad.

9. Du kan reflektera över kraschade förhållanden

Har du precis gjort slut med din partner? Varför inte besöka ”The Museum of Broken Relationships” I Zagreb, kanske ett av världens mest annorlunda teman för ett museum?

10. Här finns hänförande parken i Plitvice

Himmelska fantasier blir kanske inte bättre än bildsköna nationalparken i Plitvice. Med sina kristallklara sjöar och vattenfall är detta Kroatiens motsvarighet till Edens lustgård.

Aktuella priser och erbjudanden till Kroatien finns på www.lowcostholidays.se

• resor
  • kroatien
  • solresor

Lowcostholidays ägs av koncernen Lowcosttravelgroup och är en nätbaserad reseoperatör med ett av Europas största hotellnätverk. Genom att använda den senaste tekniken så skapar Lowcostholidays system miljontals konkurrenskraftiga semestererbjudanden, genom att kombinera de mest prisvärda flygbolagen med över 200 000 hotell. Resorna är bokningsbara via både hemsidan och mobilsajten där konsumenten skräddarsyr researrangemang utan att behöva begränsas av de färdiga paket som annars erbjuds av konkurrenterna. Läs mer på www.lowcostholidays.se.