Charter eller reguljärt?

Den svenske resenären vill ha en skräddarsydd paketresa till charterpris. Det visar Lowcostholidays senaste undersökning. Planering och ekonomi är föga förvånande de största hindren för att en resa ska bli av. Lösningen är att kombinera reguljärresans skräddarsydda flexibilitet med charterpaketens enkelhet, även med begränsad resebudget.

Lowcostholidays har kartlagt svenska resenärers preferenser i en ny undersökning. Resultatet visar att en ny kundgrupp har växt fram som kombinerar ekonomisk sparsamhet med höga krav på flexibilitet. 3 av 10 svenskar vill skräddarsy sin resa och var femte vill ha ett paket.

Charterkulturen har länge legat svenskar varmt om hjärtat. Man har kanske klagat lite på tidiga avgångar och få alternativ på datum, men ändå föredragit det bekymmersfria i att allt är uppstyrt. Men logiken med att en knepigare avgångstid ger ett billigare pris är inte för den nye resenären. Från att fokus varit helt på beslutet om destination, samt ofta men inte alltid hotell, vill man nu även kunna bestämma till exempel vilket flygbolag man ska flyga med och kunna välja datum som exakt passar det personliga schemat.

– Resvana svenskar kräver en större flexibilitet från resebolagens sida. Även den som kommer med en begränsad resebudget vill kunna boka en resa snabbt och enkelt - utifrån personliga behov och preferenser. Till exempel vill kunden välja exakt var de ska spara och var slösa – en billig flygbiljett kombineras i ett paket med ett lyxigt hotell, säger William Bang Marxen, Nordic Commercial Manager på Lowcostholidays.

Enligt undersökningen är de två största anledningarna till att semesterresan aldrig bokas att man inte har råd (38 %) eller har svårt att ta ledigt från jobbet (21%). Dessa två har tidigare hört ihop, när resorna är billiga kan man inte ta ledigt och när de är dyra har man inte råd.

Lowcostholidays erbjuder en trygg, paketerad flexibilitet. En flexibilitet som innebär många val och kombinationer. I det stora utbudet av hotell är varje hotell kvalitetssäkrat, det finns gott om anpassade bokningsvillkor till exempel reducerat pris för en ensam förälder med barn. Lowcostholidays erbjuder även personlig rådgivning för den som vill ha stöd med sin resplan och bokning. Läs mer på www.lowcostholidays.com

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Lowcostholidays. Under perioden 6-7 oktober 2014 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

• resor
  • reguljärt
  • billiga resor

Lowcostholidays ägs av koncernen Lowcosttravelgroup och är en nätbaserad reseoperatör med ett av Europas största hotellnätverk. Genom att använda den senaste tekniken så skapar Lowcostholidays system miljontals konkurrenskraftiga semestererbjudanden, genom att kombinera de mest prisvärda flygbolagen med över 200 000 hotell. Resorna är bokningsbara via både hemsidan och mobilsajten där konsumenten skräddarsyr sitt egna researrangemang utan att behöva begränsas av de färdiga paket som annars erbjuds av konkurrenterna. Läs mer på www.lowcostholidays.se