1 av 4 hushåll har svårt att betala en oväntad utgift på 15 000 kronor

För ett av fyra hushåll (24 %) är det en utmaning att betala en oförutsedd utgift på 15 000 kronor. För sex procent är det en omöjlighet. Det visar Lindorffs undersökning Betalningsindikatorn, som genomförs tillsammans med undersökningsföretaget Demoskop.

Undersökningsresultatet visar att de svenska hushållen har relativt små marginaler. Detta trots att vi har en gynnsam ekonomi med både låg arbetslöshet och låga räntor. Även om 15 000 kr är mycket pengar, är det inte osannolikt att drabbas av en eller flera oväntade utgifter som tillsammans uppnår den summan.

– Att leva med små marginaler kan skapa en oro och stress, då vetskapen av att en eller flera oplanerade kostnader kan stjälpa ekonomin. När en ekonomisk buffert saknas, kan snabba lån bli en tillfällig lösning, som i vissa fall blir dyra att betala av i det långa loppet, säger Erika Rönnquist Hoh, Sverigechef Lindorff.

Höjs den oväntade utgiften till 30 000 kronor är det ännu fler som får betalningssvårigheter. En tredjedel (32 %) upplever det mycket svårt eller omöjligt att klara av en sådan utgift. Sänks utgiften till 5 000 kronor är det en av åtta (13 %) som hade haft svårt att alternativt helt omöjligt kunnat betala.

1 av 5 sjukskrivna klarar inte 5 000 kronor

Bland sjukskrivna och arbetslösa, är andelen så hög som en av fem (21 %), som anser att det skulle vara helt omöjligt att klara av en utgift på 5 000 kronor. Hälften (50 %), i den här gruppen, anser det omöjligt att hantera en oförutsedd utgift på 30 000 kronor.

Pensionärer har en bra betalningsförmåga

I åldersgruppen 18-34 år är det femton procent, som skulle anse att det är helt omöjligt eller mycket svårt att hantera en oförutsedd utgift på 15 000 kronor. Bland pensionärer är samma siffra tio procent. Dubbleras den oväntade kostnaden till 30 000 kronor är det en av fyra (24 %) i åldersgruppen 18-35 år som hade haft svårt att klara av den. Hos pensionärerna är det en av 8 (13 %) som inte hade klarat av det.

Tips: Så tar du kontroll över din ekonomi

1.Undvik att ta dyra snabb-lån för att betala oplanerade utgifter. Försök istället att spara ihop till en buffert för den typen av utgifter.

2.Undvik spontana inköp innan den 20:e varje månad. Finns det pengar kvar på kontot efter att räkningar, sparande och planerade inköp är genomförda har du utrymme för det.

3.Använd en smidig mobilapp, till exempel Tink, för att ta kontroll över din ekonomi.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Demoskop under september 2017. Den baseras på 1 609 intervjuer i en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Det här är utgångspunkten för den kvartalsvisa undersökningen Betalningsindikatorn, som studerar betalningsförmågan, den upplevda ekonomiska tryggheten och konsumtionsbeteende hos svenska hushåll.

• privatekonomi
  • lindorff
  • betalningsanmärkningar

Lindorff är ledande på kredithanteringstjänster i Europa med en lång historia som går tillbaka till grundandet av företaget i Norge år 1898. Lindorff Sverige bildar tillsammans med Lindorff Danmark, Estland, Finland, Sverige och Intrum Justitia Norge en Nordisk koncern. Koncernen har 900 anställda fördelat över de fem länderna. Under 2016 var nettointäkterna på 189 MEUR.