LRF:s nya VD Anna Karin Hatt besöker regionen

På torsdag den 5 december besöker LRF:s nya VD Anna Karin Hatt LRF-regionerna Östergötland, Södermanland och Örebro. Under dagen träffar hon medlemmar, förtroendevalda och medarbetare. Anna Karin tillträdde VD-posten i augusti i år och blev då chef för Sveriges största småföretagarorganisation med nära 120 000 företagsmedlemmar. Nu gör hon sitt första besök i LRF-regionerna. Temat för besöket är innovation och hållbarhet.

Dagen börjar på Vreta Kluster utanför Linköping, en av Sveriges främsta utvecklingsplatser för det gröna näringslivet, där kontoret för de tre LRF-regionerna finns. Eftermiddagen bjuder på gårdsbesök, dit media hälsas välkommen.

Välkommen att träffa Anna Karin Hatt:

Tid: Torsdag 5 december klockan 13.45. Tid för intervjuer och fotografering.

Plats: Skedevi gård, Fornåsa, där lantbrukarna Claes och Anton Pettersson odlar jordgubbar, blåbär, potatis, spannmål och producerar förnybar energi med vindkraft och solceller.

Anna Karin har varit VD för företagens arbetsgivarorganisation Almega och näringslivsfrågorna är oerhört viktiga för henne. Hennes hjärtefrågor är:

• Omställningen till ett hållbart samhälle, särskilt det gröna näringslivets nyckelroll i att möjliggöra omställningen till förnybar energi och att ersätta fossila med förnybara drivmedel.
  • Goda möjligheter att bo, leva och driva företag i hela landet – vilket kräver viktiga investeringar i underhåll av väg och järnväg liksom investeringar i modernt och snabbt fast och mobilt bredband.

Anna Karins mål är att LRF ska öka antalet företagarmedlemmar från dagens 120 000 till 150 000 år 2030 och hon berättar gärna hur det målet ska uppnås.

Kontaktpersoner

Caroline Andersson, kommunikatör LRF Östergötland/Södermanland/Örebro län, 010-18 44 210
Carl Selling, kommunikatör, LRF Östergötland/Södermanland/Örebro län, 010- 18 44 207
Peter Borring, ordförande LRF Östergötland, 070-343 59 69
Johan Lagerholm, ordförande LRF Södermanland, 070-663 37 13
Per Willén, ordförande LRF Örebro, 072-215 35 00
Erik Erjeby, regionchef LRF Östergötland/Södermanland/Örebro län, 010 - 18 44 249

Meddela gärna att du kommer till caroline.andersson@lrf.se, 073-815 70 50

Pressbilder:
www.lrf.se/om-lrf/press/pressbilder/anna-karin-hatt-pressbilder

Fakta Anna Karin Hatt

Ålder: 46
Bor: Älvsjö, söder om Stockholm
Familj: Gift, tre egna barn plus två bonusbarn
Intressen: Motionslöpning, matlagning, trädgårdsodling

Bakgrund: Växte upp på bondgård i Mosshult utanför Hyltebruk, på gränsen mellan Småland och Halland. Utbildad frisör, läste statsvetenskap, internationella relationer samt konfliktlösning på Göteborgs Universitet, har ansvarat för byggandet av en ekologisk lantbruksskola i Namibia.

Karriär: Talskrivare åt Centerpartiets partiledning, ledarskribent, vice VD för PR-byrån Kind & Partners, VD för friskoleföretaget Didaktus Skolor, stabschef för Centerpartiets partiledarstab, statssekreterare i Alliansregeringen 2006-2010, IT- och regionminister 2010-2011, IT- och energiminister 2011-2014, vice ordförande för Centerpartiet 2011-2015. VD för Almega, tjänsteföretagens intresse- och företagarorganisation 2015-2019, VD för LRF 2019-

Om LRF

LRF Östergötland, LRF Södermanland och LRF Örebro är tre regionförbund inom Lantbrukarnas Riksförbund som tillsammans har 16 000 medlemmar. Regionerna har en gemensam tjänstemannaorganisation som finns på Vreta Kluster utanför Linköping.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRF har cirkaa 140 000 medlemmar som driver 70 000 företag. LRF är Sveriges största småföretagarorganisation, gemensamt för våra företag är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Det gröna näringslivet står för nästan 4 procent av Sveriges BNP.