Träffa Tjuren Romeo på Studsbergs lantbruk på måndag

Sedan Projekt Romeo startade 2016 har nu de första tjurarna i Östergötland kommit till sina nya ägare. På måndag den 22 januari 2018 samlas Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter (SNP) och McDonald’s hos Jakob Wallin på Studsbergs lantbruk för att möta just deras Romeo.

Projektet Romeo har nu delat ut 71 av sammanlagt 100 tjurar. Under 2018 ska de resterande 29 tjurarna delas ut. Tjurarna ska ha en geografisk spridning över landet och Östergötland är ett område som gärna kan ta emot fler tjurar. Steg för steg bidrar tjurarna till att öka den svenska nötköttsproduktionen för att svara upp mot marknadens efterfrågan.

"Romeo" kom till Studsbergs lantbruk redan i maj förra året och hans kalvar beräknas komma under mars månad.

Välkommen på pressträff där du kan ställa fler frågor och fotografera!

När: Måndagen den 22 januari klockan 14.00

Var: Jakob Wallin, Studsbergs lantbruk Norrgården 35, Fornåsa (länk till Google maps)

Hur: Invigning av Romeo på Studsbergs lantbruk. Anne-Louise Israelsson LRF Östergötland, Carina Johansson verksamhetsledare SNP/projektledare för projekt Romeo och franchisetagare Carina Eriksson, McDonald’s finns på plats för att prata om marknadens efterfrågan av mer svenskt nötkött och hur tjurarna ska bidra

Projektet i korthet
Projekt Romeo ska under tre års tid dela ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad med maximalt 25 000 kronor exklusive moms. Projektet är ett samarbete mellan Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s.

Kontakt om pressträffen:

Carina Johansson SNP, 070-300 48 55