De anställda på LRF Konsult kan som personalvårdsförmån få bidrag till motion och annan friskvård. Urban Rydin jobbar som Skattechef på LRF Konsult och som skatteansvarig sitter Urban Rydin även med i olika utredningar och ansvarar för att skattereglerna blir så bra som möjligt för landets småföretagare.

Irriterande att fyra sporter alltid ansetts som för ”lyxiga”

– Jag har alltid irriterat mig på att det sedan lång tid tillbaka är 4 sportgrenar, golf, segling, ridning och alpin skidåkning, som ansetts vara alldeles för lyxiga och därmed räknas de inte som avdragsgilla för friskvård. Med detta som grund, ville jag pröva golfen, säger Urban Rydin.

För att få detta utrett och få svar vad som faktiskt gäller, skickade Urban Rydin in en skrivelse med två frågor till Skatterättsnämnden, en särskild myndighet dit skattskyldiga i Sverige har möjlighet att ställa mer komplicerade frågor. Så här löd frågorna och under Skatterättsnämndens svar;

- Kan man använda friskvårdsbidraget för att teckna ett Exclusive Platinum-medlemskap på Nordic Wellnes för 14 340 kronor?

Svar: Nej

- Kan man använda friskvårdsbidraget för att spela golf på pay-and-play-banor och hyra golfbollar på drivingrangen?

Svar: Ja

I och med dessa svar, tror Urban nu att vi inom kort kan se att övriga sportgrenar också blir avdragsgilla.

Vad är anledningen till att Skatterättsnämnden sa ja till spel på pay-and-play och att hyra bollar?

– Jag tror det beror på att det kanske inte klassas som golf ”fullt ut”, bara en "enklare version”. Jag hade en aning redan innan att det faktiskt skulle bli ett positivt utslag i det fallet, säger Urban Rydin.

Skatteverket kan överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen inom två månader. Om ärendet inte tas vidare till nästa instans, kommer alltså pay-and-play och drivingrange att klassas som friskvård.

Läs Skatterättsnämndens beslut>>

För mer information, vänligen kontakta;

Urban Rydin, Skattechef

Epost: Urban.rydin@lrfkonsult.se

Linda Ternstedt, Kommunikationschef

Epost: Linda.ternstedt@lrfkonsult.se

LRF Konsult utvecklar och säljer tjänster och rådgivning inom ekonomi, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som förenklar för ägarledda företag.