Positivt trendbrott i lönsamheten för serviceföretagen

Positivt trendbrott i lönsamheten för serviceföretagen

En ny sammanställning från LRF Konsult visar att lönsamheten bland landets småföretagare verksamma inom service ökade för första gången sedan 2011. Lönsamheten landande under 2015 på 13,8 procent.

LRF Konsult analyserar löpande lönsamheten bland landets småföretagare (0-15 anställda) inom en rad olika branscher. I årets undersökning analyseras småföretagare inom bygg-, transport-, service- och handel. Undersökningen visar generellt på högre lönsamhet för de svenska småföretagen under 2015, men också att det är stora skillnader mellan de olika branscherna.

Efter fyra år av sjunkande lönsamhet skedde det under 2015 ett trendbrott för småföretagen inom service och lönsamheten ökade från 12,1 procent till 13,8 procent. Prognosen för 2016 visar att trendbrottet ser ut att vara bestående och indikerar fortsatt lönsamhetsökning under året.

- Serviceföretagen har växt kraftigt de senaste fem åren och det är tydligt att man generellt under några år prioriterat tillväxt framför lönsamhet. Under 2015 ökade dock lönsamheten för första gången på fem år, något som ser ut att hålla i sig under 2016, kommenterar Pär Martinsson, Chefsekonom på LRF Konsult.

Servicenäringen har visat kraftig tillväxt på intäktssidan. Under 2015 växte småföretagen inom service med 5,8 procent, och över femårsperioden 2011-2015 var tillväxten 35,8 procent. Intäktstillväxten ser ut att avta under 2016, och småföretagen inom service står inför en ny marknad som dessutom påverkas av nedtrappningen av RUT-avdraget.

- Flera år av stark tillväxt inom servicebranschen kommer sannolikt att innebära att de kommande åren kommer att präglas av ökad konkurrens och prispress i branschen. Prognosen för 2016 antyder att serviceföretagen börjat anpassa sig till en ny situation, och lönsamheten ser 2016 ut att drivas av sänkta kostnader, enligt Pär Martinsson.

Överlag ser 2016 positivt ut för de svenska småföretagen. Den svenska ekonomin går fortsatt bra, men osäkerhetsfaktorer i den globala ekonomin kan komma att påverka den svenska konjunkturen och i förlängningen även svenska företag.

- Den starka konjunkturen syns bland Sveriges småföretagare och den ser ut att hålla i sig under 2016, säger Pär Martinsson. Det finns dock några orosmoln på makronivå som eventuellt kan skapa utmaningar också för småföretagen framöver. Exempelvis Kinas inbromsning och en eventuell Brexit skulle kunna få en negativ effekt på den svenska konjunkturen och i förlängningen de konjunkturkänsliga bygg- och transportbranscherna. Nedtrappningen av ROT och RUT kommer sannolikt också påverka bygg- och servicebranscherna längre fram.

Ladda ner hela rapporten på www.lrfkonsult.se/lonsamhetsommar2016.

För mer information, vänligen kontakta:

Pär Martinsson,Chefsekonom , LRF Konsult E-post: par.martinsson@lrfkonsult.se, telefon: 08-700 20 12

Linda Ternstedt, Chef Kommunikation, LRF Konsult E-post: linda.ternstedt@lrfkonsult.se, telefon: 08-700 20 33

Om Undersökningen

LRF Konsults Lönsamhetsbarometer följer löpande utvecklingen bland småföretagare med hjälp av verkliga siffror från företagens bokslut. Denna rapport är ett utdrag ur Lönsamhetsbarometern och tittar specifikt på hundratals företag inom byggbranschen, servicebranschen, handeln respektive transport och logistik. Branschernas utveckling har analyserats mellan helåren 2010 och 2015. Dessutom har data mellan Q2 2015 fram till och med Q1 2016 vävts in i analysen, för att kunna urskilja trenden inom respektive bransch under de senaste tolv månaderna. Samtliga nyckeltal förutom intäkter presenteras som procent av den totala omsättningen. Lönsamhetsmåttet i rapporten är resultat före avskrivningar genom omsättningen.

Om LRF Konsult

LRF Konsult utvecklar och säljer tjänster och rådgivning inom ekonomi, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som förenklar för ägarledda företag.