Småföretagarna viktiga draglok för Sveriges ekonomi

Småföretagarna viktiga draglok för Sveriges ekonomi

Det finns 1,2 miljoner företag i Sverige. Hela 97 % av dessa är småföretag som gemensamt står för 40 % av rikets BNP. Småföretagarna är viktiga draglok i ekonomin och avgörande för sysselsättningen i Sverige. Vid två seminarier i Almedalen lyfter LRF Konsult aktuella frågor för småföretagare; ägarskifte och skatteplanering.

- LRF Konsult är ett av Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 75 000 kunder och 1400 medarbetare som varje dag arbetar för att få landets småföretagare att växa. Almedalen är en naturlig plats för att delta i frågor som ger företag möjlighet att växa, säger Katarina Klingspor VD, LRF Konsult.

För att nå sina mål, nå lönsamhet och kunna växa gäller det som företagare att planera för och optimera sin verksamhet. Under de närmsta 10 åren kommer över 100 000 företag få nya ägare. Det är med andra ord en viktig överlevnadsfråga för Sverige att dessa skiften kan genomföras på ett optimalt sätt för såväl överlåtare, övertagare och Sverige som land. Ett av de största tillväxthindren enligt företagarna själva är lagar och myndighetsregler.

- När det går bra för småföretagen går det bra för Sverige. Om de ökar i antal och stärker sin lönsamhet skapas det fler jobb. Det här året är viktigt eftersom det är valår och vi hoppas att samtliga partier kommer att presentera hur de ska förbättra villkoren och fortsatt stimulera nyföretagandet. Småföretagen är en viktig tillväxtmotor i den svenska ekonomin, kanske den viktigaste. Det är angeläget att politiken gör sitt yttersta för att stärka förutsättningarna, säger Katarina Klingspor.

Skattebelastningen på företagare i Sverige är relativt hög. En studie från Världsbanken visar att skatten som ett medelstort företag betalar i Sverige uppgår till 49,1 procent av vinsten, vilket placerar Sverige på plats 42 av 189 länder. Småföretagen står för 4 av 5 av alla anställningar och för att de ska kunna fortsätta växa och anställa gäller det optimera sitt vinstuttag och nyttja avdrag.

- Skatteregler och ägarskiftesregler för småföretag är som grund ganska bra i Sverige. Men de är svåra och många företagare behöver lära sig mer för att kunna utnyttja de möjligheter som finns. Detta berör vi på LRF Konsults seminarier i Almedalen. Där berör vi också de möjligheter som finns till förenklingar och förbättringar, säger Urban Rydin, Skattechef LRF Konsult.

Mer om seminarierna: Ägarskifte & skatteplanering - viktiga frågor för företagarna

• 4 juli kl. 11.30-13.00 - Så genomförs ett generations- eller ägarskifte på bästa sätt
    Generationsskifte i ett företag är ofta ett stort steg. På ett avgörande sätt påverkar det de inblandade parternas levnadsvillkor, framtida inkomster och möjligheter att förverkliga mål och ambitioner. Det är en fråga inte bara för den enskilde företagaren utan för hela landet. Tyngdpunkten på seminariet kommer att vara skifte av företag med fastighetsägande, men även ägarledda fåmansföretag kommer att beröras.
  • 4 juli kl. 17.00-18.30 - Sverige – ett skatteparadis för småföretagare?
    Behöver företagare vara oroliga för Skatteverkets försök att förmånsbeskatta möjligheten att använda näringstillgångar privat och vilka konsekvenser medför det? Hur optimerar man sitt vinstuttag och vilka kostnader är avdragsgilla? Det är frågor som kommer att besvaras under seminariet.

Lyssna på våra experter Urban Rydin, Skattechef LRF Konsult, Katarina Bartels Skattejurist, Maria Rommerud, Dipl.Generationsskiftare och jurist där de diskuterar de krav som ställs på företagare och möjligheterna de har att driva och avveckla ett företag med lönsamhet

Fakta företagande i Sverige