Franz Ferdinand (UK) gör exklusiv spelning i Stockholm

Franz Ferdinand (UK)

15 november - Stockholm, Debaser Medis

Smaka på det här, Franz Ferdinand spelar på Debaser 15 november. Det landar perfekt, eller hur? Oväntat och kryddigt, vasst men med en perfekt sötma. Och en touch av surkål, och whiskey.

Europas mesta poppojkar släpper äntligen en ny skiva i vinter, och för att fira och peppa inför det slår de på stort och kommer till Stockholm för en specialspelning på Medis. Det utlovas därmed smakprov från den efterlängtade och omtalade skivan, vi snackar alltså en exklusiv spelning. Franz Ferdinand släppte sin debutskiva 2004 och dess uppföljare i en rasande takt efter, smällde till och blev popgiganter nästan över en natt. Du kan omöjligt ha missat den fullkomliga hypen. Men det är inte ytliga framgångsbekräftelser som gör bandet ständigt kittlande. Här handlar det om musik som skapas av genuint visionära musiker; klyftiga smartskallar som trots sin skärpa inte behöver vifta med forcerade pretentioner för att slå igenom. Det är istället Franz Ferdinands unika förmåga att bygga sin oberäkneliga poprock av modernism, tradition och personlig särprägel som gör att alla springer benen av sig så fort Franz är i stan och sprider stil kring sig.

De gjorde en av sommarens bästa spelningar på Way Out West i år, något så tajt har aldrig skådats. Med militär precision fick de tusentals knän att gunga i takt på Göteborgs största dansgolv, en helt magisk bedrift. I Stockholm blir dansfesten dessutom till tonerna av Franz Ferdinands nya låtar, som Alex Kapranos beskriver som väldigt dansant och med diskokänsla. Det har spekulerats mycket om deras nya sound, men något som är bekräftat är att de kommer ha med sig en stor synth. Spänningen når galna höjder så missa för allt i världen inte denna chans att höra underverken först av alla!

BILJETTER
KÖP BILJETT HÄR
Biljetter säljs på www.luger.se/biljetter.
Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter och Sound Pollution.

HEMSIDA
www.franzferdinand.co.uk Lugerinc AB