ISOLATION YEARS - Sverigeturné

22 mar - Linköping, Herrgår'n/John Doe
29 mar - Stockholm, Nalen/
31 mar - Umeå, Folkets hus/Umeå Open

Som ett nutidsdokument över den västerbottniska själens melankoliska vara levererar Isolation Years musik om bottenlös sorg, hopplöshet, frälsning och svindlande kärlek i bästa psykedelia-osande folkpopanda.

Sommaren 1999 hade Jakob Nyström och Jacob Moström, det nu drivande teamet bakom Isolation Years återvänt till det lilla samhället Sävar utanför Umeå efter några års frånvaro. En obotlig hemlängtan hade greppat ett fast tag i dem och de befann sig nu i det Nyströmska hushållet med en 8-kanalare hemlånad från det lokala KFUM-huset. Under sin exil i söder hade låtar skrivits och de samlade nu några goda vänner och satte i gång. Den första inspelningen resulterade i briljanta ´´Idiot Pilgrimage´´ vilken börjar med raden ´´Isolation years revisited again´´ och så var bandet döpt. Med instrument som harmonika och bandeko i sin psykedeliska, folkiga poprock har Isolation Years skapat sig en alldeles egen genre.

Efter några uppskattade och uppmärksammade släpp på lokala skivbolaget Chalksounds har allting rullat på. Första albumet ´´Inland Traveller´´ kom 2001, ´´It´s Golden´´ efter den 2003 och följdes upp av ´´Cover the Distance´´ 2005, alla innehållande det Isolation Yearska sinnet för hjärtskärande melankoli, norrländskt svårmod, träffsäkra melodier och poetiska texter. Sävarsönerna är nu aktuella igen med albumet ´´Sign, sign´´ som producerats av Randys Johan Gustavsson och spelades in i en studio i Gröndal i Stockholm.

Till skillnad från inspelningsprocessen av ´´Cover the Distance´´, som skedde i bygdegården i Åträsk där medlemmarna levde under minst sagt tvivelaktiga sanitära förhållanden och försökte hålla sin psykiska hälsa vid liv genom att spela pingis och dricka billig, tysk whiskey skedde inspelningen av ´´Sign, sign´´ helt utan krusiduller och som en motreaktion på tidigare erfarenheter. Alla spelade samtidigt, det gjordes inga omtagningar och den här gången har starka viljor kuvats, prövats, diskuterats och mötts halvvägs i en demokratisk bandprocess vars motstycke sällan skådats. Skivan är resultatet av ett Isolation Years som helt enkelt tagit saken i egna, särdeles erfarna och talangfulla händer. Detta synnerligen och sällsynt begåvade band låter som inga andra och det tycks som om dessa västerbottniska unga män med gamla själar för alltid hittat hem.

AKTUELLT SKIVSLÄPP
´´Sign, sign´´ släpptes på Nons den 31:a januari 2007.

PRESSKONTAKT
Elin Trogen, La Firme