J. Tillman (US) från Fleet Foxes

1 oktober - Göteborg, Storan/Woody West
2 oktober - Stockholm, Debaser Medis
(plus Malcolm Middleton)

När Josh Tillman 2008 gick med i Seattlebandet Fleet Foxes fick bandet en skönsjungande trummis, multiinstrumentalist och arrangör i ett och samma paket. Tillman själv hamnade hamnade i ett av världens mest hyllade och populära band på senare år. Samtidigt fick världen upp ögonen för en ung låtskrivare och sångare utöver det vanliga som tidigare gett ut sina skivor via respekterade lilla kvalitetsbolaget Fargo.

När karriären nu tagit en enorm fart passade Tillman på att släppa albumet "Vacilando Territory Blues" tidigt i våras 2009, hans mest ambitösa soloverk hittills. Här möter hans ensamma röst och gitarr fler intrument och stämmor än tidigare, det blir större variation och bredare dynamik utan att förlora i närhet och intimitet. De höga omdömmena i Sonic (8/10), Uncut (4/5), DN (4/5) och 7.6 på Pitchfork-skalan skvallrar en del om kvaliten. Som soloartist är Tillman mer den ensamme och känslige Neil Young än supergruppen CSN&Y, han rör sig kring Will Oldhams ljusskygga indie-folk, Nick Drake-ballader och Iron&Wines jordnära folk-blues. Men likt gänget i hans fulltidsband talar vi om en häpnadsväckande talang som befinner sig i en ytterst gynnsam och kreativ period. 14 september 2009 är nya skivan "Year In the Kingdom" ute - så se till att hålla ögonen på unge herr Tillmans bägge karriärer framöver.

BILJETTER

Stockholm. 150kr + serviceavgift.
Biljetter säljs på www.debaser.se

Övriga städer, se respektive spelställe.

HEMSIDOR

www.luger.se/j-tillman