Lucinda Williams (US)

Lucinda Williams (US) 30 oktober - Stockholm, Chinateatern 3 november - Göteborg, Trädgår'n 4 november - Malmö, KB Lucinda Williams är alt.countryns drottning och en av de största inom genren överhuvudtaget. Idag är fröken Williams slagskeppet på bolaget Lost Highway tillsammans med Ryan Adams och Willie Nelson och har gett ut ett gäng skivor som hyllats och prisats världen över (bla har hon vunnit flera Grammys). Lucinda Williams är en singer/songwriter som sedan starten alltid varit en kompromisslös artist med enorm integritet. En attityd som säkert vuxit fram under levnadsåren i outlawcountryns hemstad Austin, Texas. Hon har som låtskrivare jämförts med namn som Townes Van Zandt och Bob Dylan. Hennes texter har ett djup och målande litterärt språk som personligt och ärligt tar upp ämnen som sex, åtrå, droger, besatthet, längtan, saknad och sorg. Allting berättas av en passionerat rå, äkta röst med en närhet och övertygelse som fängslar och berör. Musikaliskt flyter hon fritt mellan country, blues, folk och rock. Efter att Williams i början av sin karriär gett ut sina skivor på mindre lalternativa bolag som Rough Trade, och funnit flest beundrare bland andra musiker och kritiker så fick Lucinda Williams sitt stora kommersiella genombrott med alt.country milstolpen "Car Wheels on a Gravel Road" från slutet av 90-talet. Sedan dess har hon varit en av de största inom den alternativa country-rock scenen och fått sina låtar inspelade av storheter som Tom Petty och Emmylou Harris. Mästerverket "Car Wheels..." följdes av lika hyllade plattan, "Essence" och en rad högt aktade skivor. S å sent som i våras kom senaste alstret "WEST", där Lucinda Williams återigen visar varför hon är en artist av absolut högsta klass. PRESSKONTAKT Charlie Åberg, Universal Music 08-629 68 11 charlie.aberg@umusic.com BILJETTINFORMATION Biljetterna släpps imorrn onsdag 22 augusti. Stockholm 350kr + ev serviceavgift. Chinateatern 08-566 323 50 Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet) Biljetter finns även på Pet Sounds, Sound Pollution och Record Hunter. Ingen åldersgräns. Göteborg 325kr + ev förköpsavgift Pusterviksbiljetter: 031-13 06 80, www.pusterviksbiljetter.com, Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se Malmö 350kr + ev förköpsavgift Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se samt Kulturcentralen 040-103020 HEMSIDA www.lucindawilliams.com