Nya, korrekta datum för våra amerikanska vänner!

Willard Grant Conspiracy + Micah P. Hinson m. support: Holly Throsby & Dawn Landes 11/4 Stockholm, Kägelbanan Willard Grant Conspiracy + Mark Eitzel + Micah P. Hinson m. support: Holly Throsby & Dawn Landes 12/4 Lund, Mejeriet Willard Grant Conspiracy + Mark Eitzel 14/4 Oslo, Garage 15/4 Göteborg, Woody @ Pusterviksbaren Micah P. Hinson har sin unga ålder till trots levt ett dramatiskt liv, motsvarande en tjock roman. Dramatiken började den dag då han, trots sin strängt kristna uppväxt, hamnade i trubbel. Han fastnade för både en drogberoende modellänka och hennes knark och hamnade oundvikligen till slut i fängelse. Han förlorade hus, hem, gitarr och tvingades till slut bo under broarna i Memphis. Vid 19 års ålder hade han förlorat allt. På lånade instrument började han skriva låtar igen. Resultatet blev mörkt, episkt och sorgset. Och känslan i musiken var nästintill religiös. Vintern 2003 spelade han med hjälp av en vän in sitt debutalbum. Skivan fick fantastisk kritik och NME skrev ”astonishing debut of cosmic country noir” 9/10 I Stockholm spelar Micah tillsammans med Willard Grant Conspiracy, han har också med sig Holly Throsby och Dawn Landes som support. Willard Grant Conspiracy är ett av USAs många kultband. Bandet med den skäggiga sångaren Robert Fisher i spetsen har mestadels burit ett trademark som ett akustiskt folkrockband. Med sitt sjätte album har de dock hittat ett långt mörkare och råare sound än tidigare. De som har haft turen att se dem live under 2005 har fått se ett band som verkligen exploderar på scen. Smärtsamt rå rock mixas med psykedelisk blues. Albumet ”Let it Roll” släpps 27 mars. Jocke Berg skriver på Kents forum; "Willard Grant Conspiracy är för övrigt också skitbra. Tjocka surpuppor med skägg och 40årskris är aldrig fel." Time Out beskriver dem så här: "the sound is epic, florid, grandiose; the mood dark; the achievement great". Och Uncut såhär; "Fisher has a voice that has all the gravity of a Cash, a Cohen or a Cale". WGC spelar tillsammans med Mark Eitzel på alla stopp utom Kägelbanan. Mark Eitzel sägs vara den artist som vandrat flest år på gränsen till dödens rike. Nick Drake, George Jones, Mark Kozelek och Nick Cave kommer inte ens i närheten. Som sångare och låtskrivare i det legendariska bandet American Music Club skrev han förr om åren ödesdiger musik till berättelser om den allvarsamma lek vi brukar välja att kalla kärlek. Mörkt var ordet. BILJETTINFORMATION Kägelbanan Biljetter 145:- + service. Dörrar 19:30, på scen 20:30. Södra Teaterns Biljettkassa 08-556 97 230, www.sodrateatern.com samt Sound Pollution och Record Hunter. 18-års åldersgräns. För övriga spelställen och datum se information hos lokal arrangör. PRESSINFORMATION Willard Grant Conspiracy Skivbolag: Loose Music/Playground Music http://www.loosemusic.com http://wgc.hinah.com/news/ Micah P Hinson Skivbolag: Sketchbook Records/Border www.border.se http://www.micahphinson.com/ Holly Throsby www.hollythrosby.com Dawn Landes www.dawnlandes.com Mark Eitzel www.markeitzel.com/ Skivbolag: Cooking Vinyl/BAM LUGER PÅMINNER Christian Kjellvander Nya albumet, "Faya", släpptes den 19 oktober 2005. Uppföljare till succén med hans solodebut, "Songs from a two-room chapel". Josh Rouse Sällan är väl den blåögda soulen så blåögd och så soulig som när Josh Rouse levererar den. Hans musik är uppriktig och tillmötesgående utan att bli insmickrande och live darrar han sällan på manschetten. Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: press@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00