Woven Hand (US) till Malmö

16 november - Malmö, KB
Special guest: Dr Dog

Hammaren slog på kyrkklockan när blod dränkte den amerikanska västern under 1800-talet. Fanns det ett soundtrack som beskrev vedermödorna under de karga åren, skulle det vara Woven Hands musik som fyllde skymningen med bråda toner.

När legendariska 16 Horsepower spreds för vinden, satte det svarta fåret David Eugene Edwards ut på sin egen resa över prärierna. Bastarden döptes till Woven Hand, och försökte rena sin synd genom Guds försyn och tre mästerligt beska albumevangelier.

Med det monstruösa nya albumet "Ten Stones" fortsätter färden. Filmiska, suggestiva stämningar skapar en relief till en gotisk americana med gitarrer, fiol, slagverk och banjo, och frenetisk, mässande sång. Att uppleva Woven Hand är närmast som att delta i en trans, på skiva såväl som live. När David Eugene Edwards sjunger är det inte intensivt på något spastiskt sätt - musiken skakar om dig utan att vara fysiskt energisk. Intensiteten och energin, som mest av allt blir så påtaglig live, flödar från ett själsligt plan. Kanske mest av allt från Edwards genomborrande blick.

Den mollstämda americana Woven Hand kastar ut berättar om fallna hjältar, om whiskey, plågoandar och folklore. På ytan kan du luras att tro att det handlar om naiv pojkboksromantik för Vilda Västern-teman. Woven Hand går mycket djupare än så, in i den folklore som ligger som ett aldrig läkande sår över den amerikanska mellanvästerns själ. David Eugene Edwards deklamerar lyrik som påminner mer om Cormac McCarthys brutala litterära skildringar av nybyggarnas obarmhärtiga framfart och ursprungsbefolkningens skoningslösa vedergällningar än något annat. Men Woven Hand berättar även om religion; om djup, arkaisk kristen tro, som trots sitt förmodade ljusa budskap är innerligt dunkel. Gudshyllningarna spottar spe och svavel, krälar och frustar, och talar om blod och synd på ett skitigt, svartklätt sätt.

Woven Hand knäpper sina händer. Aldrig var den gotiska traditionen av rock och bluegrass så intensivt mörk och samtidigt så uppoffrande kärleksfull.

Bevittna en oförglömlig konsert när Woven Hand når våra egna stäpper.

PRESSKONTAKT
Magnus Högmyr, Playground Music
08-615 67 93, magnus@playgroundmusic.com

BILJETTER
Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se samt alla Ticnet- och ATG-ombud.
Mer info: www.kulturbolaget.se

HEMSIDA