Fjärrkylan hämtas direkt från Norra hamn i Luleå.

Lokalproducerad Luleåenergi - raka vägen från Norra hamn till Clarion

Det är i kvarteret hunden i centrala Luleå som Luleå Energi installerat fjärrkyla för Diös räkning. Vattnet hämtas direkt från Norra hamn, ett stenkast från fastigheten, vilket innebär att både Clarion Sense och Åhléns Galleria kyls av Luleälvens kalla vatten.

-Fjärrkyla är lättskött och kostnadseffektivt. Precis som fjärrvärme är fjärrkyla en mycket smidig lösning för oss. Dessutom minskar drift- och underhållskostnaderna, säger Johan Lång, affärschef, Diös Luleå.

Luleå har redan ett väl utbyggt fjärrvärmesystem. I takt med en ökad efterfrågan på komfortkyla byggs nu även nätet för fjärrkyla ut i de centrala delarna där behovet är som störst. Det är just enkelhet och driftsäkerhet som driver på utvecklingen. Systemet är tyst, rent och kräver betydligt mindre utrymme än en egen kylanläggning.
- Vi har fått en riktigt bra helhetslösning vad gäller värme och kyla på vårt hotell. Det är både miljövänligt och pålitligt. Bra för både gäster och personal, säger Nina Wikstedt hotelldirektör på Clarion Hotel Sense i Luleå.

Fjärrkyla är precis som fjärrvärme så gott som underhållsfri. Luleå Energi använder sig av det kalla vattnet som hämtas från botten av Luleälven. Riktigt varma dagar kompletteras fjärrkylan med hjälp av miljöanpassade kylmaskiner, även de kylda med vatten från älven.
- Vi ser en stor efterfrågan på fjärrkyla och det är väldigt roligt att vi fått leverera en totallösning med både värme och kyla för Diös. Resultatet blev en leveranssäker och lättskött anläggning som inte kräver komplicerad service och underhåll. Det ska framförallt vara enkelt för våra kunder, avslutar Pirjo Estola energiingenjör på Luleå Energi.

Fakta om fjärrkyla
Fjärrkyla fungerar som fjärrvärme, fast tvärtom. Fjärrkylan i Luleå fungerar genom att kallt vatten pumpas upp från Luleälven och vidare ut i fjärrkylanätet. Det kalla vattnet transporteras sedan till fastigheten där det kyler ner luften som cirkulerar i ventilationssystemet. När luften sedan blivit kall pumpas vattnet, som då blivit uppvärmt, tillbaka ut till älven. Ett miljövänligt sätt att kyla ner sina fastigheter på.

För mer information:
Pirjo Estola, Energiingenjör Luleå Energi.
E-post: pirjo.estola@luleaenergi.se

Regioner

Luleå Energi erbjuder produkter och tjänster av god kvalitet till konkurrenskraftiga priser inom elnät, elhandel, fjärrvärme, bioenergi och bredband. Koncernen består av moderbolaget Luleå Energi AB, det helägda dotterbolaget Luleå Energi Elnät AB, det till 91% ägda dotterbolaget Bioenergi i Luleå AB, Lunet AB som ägs till 50 % och LuleKraft AB som ägs till 50 %. Luleå Energi ägs av Luleå Kommunföretag AB, har 200 anställda och omsätter drygt en miljard kronor årligen.

Luleå Energis vision är att vara en drivkraft för kund och samhälle. Vi arbetar mot den visionen genom ansvarsfulla och långsiktiga affärer för kund och samhällsnytta, och det har vi gjort så länge vi kan minnas. Idag kallar man det för hållbarhet, vi kallar det en självklarhet.

Välkommen till Luleå Energi!

Luleå Energi
ENERGIGRÄNDEN 1