Lulebo ökar säkerheten i sina bostadsområden

Vid årsskiftet kommer Lulebo att ha en egen bil som ronderar i samtliga bostadsområden de tidpunkter på dygnet då det brukar vara flest störningar.

– Att vi numera har en egen bil som ronderar innebär att vi kan vara snabbare på plats vid störningar. Det är en del i vårt trygghetsarbete för att våra hyresgäster ska känna sig säkra i sina bostadsområden, säger Göran Ajnered, trygghetsvärd Lulebo.

Det nya avtalet med Securitas innebär också att vissa delar av säkerhetsarbetet utförs med hundförare.

– När man jobbar med hund är det enklare att upptäcka om det är någon som befinner sig i källare eller hyreshus där de inte ska vara. Hundar upptäcker också snabbt brandrök eller om det är brandfarliga föremål i förrådsutrymmen. Viktigt att poängtera är att vi inte kommer att ha med hunden när vi åker ut på grund av störningar, säger Mikael Larsson från Securitas som har jobbat som hundförare i 25 år.

Nästa år kommer Lulebos störningar att hanteras direkt av Securitas och inte som tidigare gå via extern ledningscentral. Det gör att Securitas kan vara snabbare på plats när till exempel en störning äger rum.

– Vi har jobbat på det här sättet med andra bostadsbolag med goda resultat i form av minskade störningar, färre förrådsinbrott och mindre sabotage i bostadsområdena, säger Marcus Norberg, arbetsledare Securitas.

En störning handlar inte om barn som leker och stojar, lite får man givetvis leva om även om man bor i hyresrätt. Det Lulebo försöker minska är de mer allvarliga störningarna som högljudda fester eller om någon spelar hög musik på nätterna eller lever om så att grannarna blir kraftigt störda och inte kan somna.

– Det här är ett arbete som vi gör framförallt i förebyggande syfte. Vår ambition är att alla ska ha ett tryggt och bra boende, säger Anna Vikman, verksamhetsutvecklare, Lulebo.

• organisation

Lulebo AB startade i början av 1996 genom ett övertagande av stiftelserna Lulebostäders och Bostadsbyggens fastigheter. Idag omsätter vi drygt 600 miljoner kronor och är en av landets största allmännyttiga bostadsföretag.