Lulebos nya lägenhetshyror från 1 juli 2019

Lulebo och Hyresgästföreningen har kommit överens om att hyrorna ska justeras från och med den 1 juli 2019 med i genomsnitt 2 %, varav 0,5 % riktas till underhållsåtgärder. Avtalet är ettårigt och gäller till och med den 30 juni 2020.

På hyresavierna som hyresgästerna får i juni framgår de nya hyrorna som gäller från och med 1 juli 2019.

– Det är bra att vi har nått en överenskommelse med Hyresgästföreningen. Höjningen på två procent är dock inte tillräcklig för att täcka de ökade utgifterna. Lulebo står inför en underhållsskuld uppgående till flermiljardsbelopp som under kommande år måste planläggas. Vi hoppas att vi i nära dialog med Hyresgästföreningen kan hitta en modell för en hyressättning som stödjer att våra hus kan underhållas, säger Lulebos VD Anna-Stina Nordmark Nilsson.

• Boendefrågor