Årets kulturpristagare utsedd

Kulturpriset 2019

Varje år delar Lunds kommun ut ”Lunds kulturpris” till den kulturpersonlighet eller kulturorganisation som under många år har arrangerat, skapat eller på något sätt stärkt kulturen för Lunds medborgare och besökare. Prissumman är 15 000 kr. Vid dagens sammanträde i kultur- och fritidsnämnden beslutade nämnden att årets pris skulle tilldelas producenten och regissören Caterina ”China” Åhlander.

- Caterina Åhlander är en mycket professionell filmarbetare som genom sitt arbete inom filmsektorn är en god representant för Lunds filmkultur, säger Gunnar Brådvik, ordförande i kultur och fritidsnämnden.

Caterina Åhlander är en flerfaldigt prisbelönt producent (bl. a Guldbagge 2013) med erfarenhet av de flesta delar av en filmproduktion. Södra Sandby är hennes hem och basen för hennes produktionsbolag Chinema. På meritlistan finns uppmärksammade filmer såsom "Äta, sova, dö", "Min faster i Sarajevo" och "On Suffocation". Hon har dessutom skrivit manus, regisserat och stått för fotot för filmen "Thure Andersson i Rävetofta".

- Med kulturpriset vill vi lyfta fram och premiera personer som är verksamma inom vårt kulturliv, som gör så starka och bestående kulturella avtryck både i och utanför kommunen. Årets pristagare är ett mycket bra val, säger Annika Eklund, kulturchef i Lunds kommun.

Motiveringen till kulturpriset lyder:
"Lunds kulturpris tilldelas China Åhlander för hennes gedigna kunskap och förmåga att förverkliga en vision till filmer som berör och engagerar. En filmskapare med osviklig känsla för filmarbetet som en kollektiv insats där varje del är lika viktig."

Kulturstipendium

Vid nämndens sammanträde bekräftades även förvaltningens val av årets kulturstipendiater. Kulturstipendiet i Lund kan den som har anknytning till Lund och är i början av din karriär söka. Framför allt brukar stipendierna gå till de som har bestämt sig för att satsa på professionellt arbete inom kultur och konst. Totalt delar kultur- och fritidsnämnden ut 50 000 kronor varje år. Årets stipendiater är:

Thiery Marazanye, 19, jazzpianist
Thiery Marazanye är en självlärd pianist som tagit sig igenom nålsögat till jazzmusiklinjen på Skurups folkhögskola där han nu studerar. Thiery brinner för frihetskänslan i jazzmusiken och undervisar barn i jazz. Thiery planerar att använda stipendiepengarna till att köpa ett piano för att kunna spela och arrangera konserter.

Tekla Nilsson, 17, klarinettist
Tekla började spela klarinett redan som åttaåring och har redan hunnit med att delta i en rad prestigefulla musiktävlingar och har framträtt som solist tillsammans med Göteborgs symfoniorkester. Dessutom antogs hon till Boston Philharmonic Youth Orchestra när hon bodde ett år i USA. Stipendiet kommer Tekla att använda till att köpa en A-klarinett.

Martin Mossberg, 25, kompositör och dirigent
Martin Mossberg är den drivne kompositören och dirigenten som värnar om Lunds amatörmusikliv. Med sitt stora engagemang har han bland annat komponerat, arrangerat och dirigerat en rad namnkunniga spex i Lund. Stipendiet kommer han att använda till att utöka sin ideella verksamhet och fortsätta stötta amatörmusiken i Lund.

Palina Piakarskaya, 21, konstnär
Palina Piarskaya är konstnär som i sitt utövande fokuserar på realistisk teckning och måleri. Hon är särskilt intresserad av människans anatomi och figur och utforskar hur kroppen och ansiktet utrycker olika känslor. Stipendiet kommer Palina bland annat att använda till till att köp av material och utrustning till framtida projekt.

För mer information:

Gunnar Brådvik
ordförande i kultur- och fritidsnämnden
gunnar.bradvik@lund.se

Annika Eklund