Barista Fair Trade Coffee vinnare av Fair trade-framsteget 2014

Barista Fair Trade Coffee vinnare av Fair trade-framsteget 2014

Vinnaren av utmärkelsen Fair trade-framsteget i Lund 2014 är Barista Fair Trade Coffee. Utmärkelsen delades ut under lördagen på World Fair Trade Day.

- Vi är glada över att tilldela Barista Fair Trade Coffee årets utmärkelse. Baristas satsning på två fair trade-caféer i centrala Lund är ett lyft för stadskärnan och passar bra in i tanken bakom utmärkelsen, nämligen att synliggöra de i Lund som sprider kunskap om fair trade och samtidigt gynnar konsumtionen av rättvist handlade produkter. säger Lars Bergwall (c), ordförande för styrgruppen för Fairtrade City Lund.

Prisutdelningen ägde rum på Mårtenstorget i Lund, lördagen den 10 maj. Tove Klette (FP) kommunalråd i Lund delade ut priset och årets vinnare tog emot utmärkelsen med ett stort leende.

- Det känns helt underbart! Fairtrade behöver inte vara dyrare än det konventionella. Just kaffe är en vanefråga och genom att Barista nu har tre caféer i Lund ser vi hur många som omprövar hur de väljer att fika. Kanske inspireras de också till mer Fairtrade även i andra sammanhang, säger Björn Almér, grundare av Barista Fair Trade Coffe.

Juryns motivering:
Barista Fair Trade Coffee har under 2013 visat att de är en framstående fair trade-aktör att räkna med i Lund. Med etableringen av två nya inbjudande fair trade-caféer i Lunds centrum har Barista bidragit till att göra fair trade såväl lättillgängligt som attraktivt för Lundaborna. Barista är en förebild för hur fair trade kan utgöra en självklar del av ett företags hållbarhetsengagemang, och hur lätt det kan vara för konsumenten att göra skillnad. För varje fair trade-fika på Barista medverkar kunden till bättre arbets- och levnadsvillkor i producentländerna. Dessutom kan kunden med enkla medel bidra till en skolmåltid i Etiopien eller ett paket fair trade-kaffe till ett härbärge vid fikainköpet. Styrgruppen för Fairtrade City Lund gratulerar Barista Fair Trade Coffee till ett föredömligt arbete med god potential att inspirera till fler fair trade-framsteg i Lund. Fakta utmärkelsen: Fair trade-framsteget tilldelas en person, organisation eller ett företag som har utmärkt sig inom fair trade i Lund under det gångna året. Allmänheten har varje år möjlighet att nominera kandidater till utmärkelsen. Mottagaren utses av styrgruppen för Fairtrade City Lund, som består av representanter för Lunds kommun, butiker, företag, arbetsplatser och organisationer i Lund.

Kontakt:
Emily Turgman, Fairtrade City-samordnare i Lunds kommun, 046-35 64 03, emily.turgman@lund.se.