ILLUSTRATION: WINGÅRDHS/AART

Byggnation av Hedda Anderssongymnasiet och placering av Svaneskolan

Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan ska samlokaliseras i den nya skola som ska byggas där Svaneskolan i dag är placerad. Under byggtiden ska Svaneskolan placeras på Parksskolan. Det har kommunstyrelsen i Lund nu beslutat.

Kommunfullmäktige beslutade den 26 september att Hedda Anderssongymnasiet ska byggas på Svaneskolans tomt, Pastor Svane 1, och att beställningen ska göras då riktkostnaden är fastställd. Efter onsdagens möte i kommunstyrelsen är det nu klart att beställningen av byggnationen kommer att göras till en riktkostnad om 565 miljoner kronor. Den totala kostnaden för projektet är 726 miljoner kronor i 2019 års prisnivå.

- Det känns bra att vi nu har kommit fram till ett beslut som gör att vi kan beställa byggnationen av Hedda Anderssongymnasiet och att vi också har en lösning för Svaneskolan. Det är har varit en lång process och det känns betryggande att elever, medarbetare och vårdnadshavare nu vet vad som kommer gälla framöver, säger Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd med ansvar för fastigheter.

I kommunfullmäktiges uppdrag från den 26 september 2019 ingick också uppdraget att fatta beslut om placering av Svaneskolan. Kommunstyrelsen beslutade i dag att samlokalisera Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan i den nya byggnaden. Samlokaliseringen innebär att de båda skolorna ingår i byggnationen när Hedda Anderssongymnasiet byggs men kommer vara två olika skolenheter.

För att den nya skolan ska kunna byggas måste dock nuvarande Svaneskolan rivas. Som en tillfällig lösning för Svaneskolan under byggtiden har kommunstyrelsen nu beslutat att Svaneskolan lokaliseras på Parkskolan. För att Parkskolan ska fungera som en grundskola behöver skolan kompletteras med paviljonger i anslutning till matsalen inom Pastor Svane 1 och på skolgården på Parkskolan. Dessa paviljonger kommer enligt beslutet vara ett komplement till de ytor som finns i Parkskolan och möjliggör en till delar sammanhållen och fungerande grundskola.

- Nu har vi ett tydligt ställningstagande från våra förtroendevalda om Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan. Nu är vårt fokus att säkerställa att tiden fram tills att den nya skolan står klar blir så bra som möjligt för elever och medarbetare och att skolverksamheten håller hög kvalitet på såväl Svaneskolan som Hedda Anderssongymnasiet, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör Lunds kommun.

För mer information:

Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd , telefon 046-359 42 34, e-post inga-kerstin.eriksson@lund.se

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41