Lund firar 5 år som Fairtrade City

Lund fortsätter som Fairtrade City. Det står klart då Lund nu omdiplomeras av föreningen Fairtrade Sverige. I motiveringen lyfts kommunens höga konsumtion av Fairtrade-varor fram. Nästan 80 procent av allt kaffe som dricks på kommunala arbetsplatser är både Fairtrade-märkt och ekologiskt. Utöver kaffe köps det in Fairtrade-märkt te, peppar, bananer, colaläsk, kakao och fotbollar till kommunala arbetsplatser. Även Lunds påtagligt stora informationsarbete om rättvis handel lyfts fram i motiveringen:

”Det är otroligt inspirerande att läsa om det stora antal aktiviteter som utförts under året med engagemang från olika håll. Provsmakningar i butik, aktiviteter i samband med marknader, festivaler, informationsevenemang och fikapauser är bara ett litet axplock av totalt 106 aktiviteteter! ”, står det bland annat i motiveringen från Fairtrade Sverige.

-  Det är väldigt roligt att vi kan fortsätta som Fairtrade City och att vårt arbete är så framgångsrikt, säger Lars Bergwall, ordförande i styrgruppen för Fairtrade City Lund.

Med detta firar Lund fem år som Fairtrade City, något som kommer uppmärksammas runt om i staden på World Fair Trade Day den 12 maj.

Läs mer om Fairtrade City Lund och hela motiveringen för omdiplomeringen på www.lund.se/fairtradecity

Bakgrund Fairtrade City
Lund är sedan 2007 en Fairtrade City. Fairtrade City är en diplomering som tilldelas kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion och rättvis handel. För att få diplomet krävs att kommunen konsumerar Fairtrade, att det finns ett visst utbud av Fairtrade-produkter i handeln, på caféer, restauranger, hotell och arbetsplatser samt att det bedrivs ett aktivt informationsarbete om Fair Trade. Det måste också finnas en styrgrupp som leder arbetet.  Styrgruppen består av representanter från Lunds kommun, ICA Malmborgs, Coop Mårtenstorget, fackförbundet Vision, ABC, Klotet, Domkyrkoforum, Spyken, Helgeands församling och Naturskolan. Ordförande är Lars Bergwall (C), kommunstyrelsen. Varje år måste styrgruppen rapportera in förbättringar och framsteg som gjorts under året för att staden ska kunna diplomeras på nytt. Idag finns 48 Fairtrade Cities i Sverige och över 1000 runt om i världen.

Kontakt:
Emily Turgman, Fairtrade City-samordnare, Lunds kommun