​Lund påverkas när företag ställer om

I dag meddelade Sony Mobile att ett flertal medarbetare varslas i Lund. Kommunledningen ser allvarligt på beskedet och har inlett samtal med företaget för att möta upp behoven.

- Våra sympatier ligger hos de anställda och alla andra som påverkas av varslet. Vi kommer att göra vad vi kan för att stötta, säger Philip Sandberg, (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Varslet från Sony Mobiles är det fjärde på kort tid i Lunds kommun. Efter ett möte med Sony Mobiles platschef Stefan Andersson konstaterar Philip Sandberg att beslutet grundar sig på samma besked som Tetra Pak och Baxter gett tidigare i höst: företagens omställning mot en allt mer digitaliserad värld.

- Företagen brottas med frågan kring hur man bäst ska möta omställningen inför framtiden. Sonys och mobilindustrins anställda finns i fler kommuner än Lund, här behöver vi föra en dialog tillsammans i Forsknings- och innovationsrådet i Skåne om hur vi gemensamt kan stödja en kontinuerlig omställning i näringslivet, säger Philip Sandberg.

Etableringen i Lund kan få ett bredare uppdrag inom Sony-koncernen och bli en mer integrerad del av det samlade Sonyvarumärket. Ett viktigt besked från mötet, där även kommundirektör Christoffer Nilsson och oppositionsråd Anders Almgren (S) deltog, är att Lund fortsatt kommer att vara en viktig plats för Sony.

- Vi har haft en bra dialog kring hur kommunen kan möta upp behoven. Som kommun måste vi vara på tårna för att stärka Lund i den globala omställningen. Här finns fortsatt världsledande spetskompetens inom flera områden som vi ännu bättre gemensamt måste bygga vidare på för jobb och tillväxt, säger Anders Almgren.

För mer information kontakta gärna:

Philip Sandberg, kommunstyrelsens ordförande, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 072-194 05 53

Anders Almgren, (S), oppositionsråd, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon: 070-847 88 17