​Ny vision föreslås för Lunds kommun

Lund skapar framtiden med kunskap, innovation och öppenhet. Så kan Lunds kommuns nya vision komma att låta. Förslaget ska tas upp i kommunstyrelsen under april och därefter i kommunfullmäktige.

Arbetet med att ta fram Lunds kommuns nya vision startade i september förra året. Startpunkten var en workshop med politikerna i kommunfullmäktige och tjänstemän i kommunens ledningsgrupp och därefter involverades många personer, bland andra elever och representanter från näringslivet i Lund, för att bidra till inriktningen för det gränsöverskridande visionsarbetet. Synpunkter samlades också in från medarbetare och medborgare genom en enkät. Kommunens visionsgrupp, bestående av kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunens ledningsgrupp är nu eniga kring ett förslag där fokus ska ligga på kunskap och lärande.

I förslaget ingår också några övergripande förhållningssätt, med ledorden lyssna, lära och leda, som ska hjälpa kommunens medarbetare att använda visionen i det dagliga arbetet.

- Det är en stor styrka att vi gemensamt över partigränserna är överens om ett förslag till vision med höga ambitioner. De nya förhållningssätten ”lyssna, lära, leda” blir bra verktyg för att utveckla kommunens verksamhet och stärka servicen till medborgarna, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Den föreslagna visionen lyfter fram hur vi med hjälp av kunskap tar oss an framtidens utmaningar, den ger en tydlig inriktning för vårt fortsatta hållbarhets- och utvecklingsarbetet, säger Emma Berginger (MP), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

- Jag tycker det är väldigt glädjande att vi har kommit fram till ett förslag på vision som sticker ut och kan väcka uppmärksamhet och att vi är så många som ställer oss bakom formuleringarna i visionen. säger Christer Wallin (M), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

- Som liberal gläds jag åt att vi nu kan presentera en vision som betonar kunskapens betydelse, vikten av det egna ansvaret och den starka kopplingen mellan det lokala och globala, säger Philip Sandberg (L), oppositionsråd.

- För mig är det viktigt att kunskap, öppenhet och handlingskraft är centrala begrepp i visionen, för jag anser, att de begreppen är recept på framgång och hållbar utveckling i hela kommunen, säger Inga-Kerstin Eriksson (C), partiföreträdare.

- Bra att visionen speglar det vi vill ska känneteckna kommunen och då hela kommunen och inte enbart Lunds centrum. Även om miljöfrågan är viktig ser jag fördelen i att denna vision sätter den enskilda människan i centrum. Detta är en vision som är inkluderande och står för öppenhet, säger Torsten Czernyson (KD), partiföreträdare.

- Jag är speciellt nöjd med att visionen har stort fokus på öppenhet. Lund är och ska vara en internationell stad med stor blandning av människor, säger Hanna Gunnarsson (V), partiföreträdare.

Förslaget om den nya visionen och förhållningssätten tas upp i kommunstyrelsen i april och därefter tar kommunfullmäktige det slutgiltiga beslutet.

Under hösten planeras arbetet med visionen och förhållningssätten att starta på alla arbetsplatser inom kommunen.

Mer information om den föreslagna visionen:
Vision Lunds kommun

Kontakt:

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, anders.almgren@lund.se, 070- 847 88 17
Emma Berginger (MP), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande, emma.berginger@lund.se, 046-359 73 74
Christer Wallin (M), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande, christer.wallin@lund.se, 070- 943 27 27
Philip Sandberg (L), oppositionsråd, philip.sandberg@lund.se , 072-194 05 53
Hanna Gunnarsson (V), partiföreträdare, hanna.gunnarsson@lund.se, 070-660 68 24
Inga-Kerstin Eriksson (C), partiföreträdare, inga-kerstin.eriksson@lund.se, 070-578 05 25
Torsten Czernyson (KD), partiföreträdare, torsten.czernyson@lund.se, 070-731 62 36