Nya mål tagna i Lunds kommun för rättvis handel

Lunds kommunfullmäktige antog på torsdagskvällen nya, tuffa mål för kommunens inköp. Bland annat ska allt kaffe och te som köps in till Lunds kommun vara rättvist handlat.

Sju olika produktgrupper berörs av de nya målen för Lunds kommun: kaffe, te, bananer, fotbollar, kakao, peppar och drickchoklad för automat. Senast 2016 ska hundra procent av inköpen vara rättvist handlade.

- Vi kan tänka oss att lägga till fler produkter efter hand, säger Lars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott. Målen är viktiga markörer för Lund som Fairtrade City, och vi har arbetat aktivt med frågan i flera år.

Tidigare mål för rättvis handel i Lunds kommun har nåtts, eller till och med slagits med råge. Till år 2012 skulle 40 procent av mängden inköpt kaffe, te, banan och drickchoklad vara rättvist handlat. I dag är nio av tio koppar kaffe som dricks i Lunds kommun rättvis handlat, och nära fyrtio procent av te och bananer (räknat på kostnaden för det som köpts på kommunens livsmedelsavtal under 2012). Drickchoklad har hittills saknats på avtal.

År 2006, när Lunds kommun började räkna andelen rättvist handlade varor, var andelen kaffe som var rättvist handlat i Lunds kommun endast 0,77 procent.

Fakta Rättvis handel och Fairtrade City
Rättvis handel innebär att mänskliga rättigheter och arbetsrätt respekteras i produktionen av varorna och att arbetare och producenter får bättre betalt. Fairtrade-märkning är ett exempel på rättvis handel. Rättvist handlade produkter kommer från Asien, Afrika och Latinamerika.
Sedan 2007 är Lund en Fairtrade City vilket innebär att kommunen arbetar aktivt, tillsammans med näringsliv och organisationer, för rättvis handel.

Kontakt:
• Lars Bergwall, ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, 0706-97 70 75
• Linda Scott Jacobsson, projektledare, 046-35 64 47