Överenskommelse om nytt mötesforum i Lund klar

Ett nytt mötesforum på den nuvarande tingsrättstomten vid centralstationen planeras i Lund. I dag fattades beslut om en överenskommelse för det fortsatta projektet.

Det är Lunds kommun och Hemsö Fastighets AB som i nära samarbete med Lunds universitet nu ska arbeta med att ta fram en preciserad beskrivning av innehåll, verksamhet och omfattning.

– Vår ambition är att mötesplatsen ska vara en ikonbyggnad och bli ledande på internationella möten. Samtidigt ska den också användas av Lundaborna med spännande arrangemang och kulturupplevelser. En mötesanläggning av hög klass för bland annat kongresser har länge efterfrågats. Väl på plats kommer den att vara till stor nytta inte minst för universitetet, näringslivet och andra organisationer, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Beskrivningen ska utgöra underlag för beslut om fortsättning av projektet att skapa en internationellt konkurrenskraftig plats för möten, konferenser, kultur och events. Underlaget ska presenteras under hösten 2018.

– Överenskommelsen med Hemsö är ett bra upplägg där vi som kommun kan jobba tillsammans med näringslivet för att skapa ett attraktivt, modernt och centralt mötesforum. Vi ser fram emot nästa steg i processen, säger Christer Wallin (M), oppositionsråd i Lund.

För mer information kontakta

Anders Almgren, Kommunstyrelsen ordförande i Lunds kommun, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon 0708- 47 88 17

Christer Wallin, oppositionsråd i Lunds kommun, e-post christer.wallin@lund.se, telefon: 070-943 27 27