LINK Business Center börjar byggas i maj 2019.

Byggstarten för LINK Business Center klar

I början av maj påbörjas byggnationen av kontorsbyggnaden LINK Business Center i Linköping. Fastighets AB L E Lundberg har upphandlat PEAB som entreprenör. Projektet innefattar även ett bostadshus om 40 hyresrätter som kommer att byggas i det attraktiva läget utmed Stångån.

Lundberg investering för projektet uppgår till ca 715 miljoner kr. Kontorsbyggnaden LINK Business Center kommer erbjuda ca 13 500 kvm uthyrningsbar yta samt garage. Lundbergs har nu kontrakterat PEAB för entreprenaden. Byggstart är planerad till maj 2019 och de första hyresgästerna beräknas flytta in under andra halvåret 2021.

- Vi känner oss väldigt trygga med valet av PEAB som entreprenör och ser fram emot ett effektivt och väl fungerande samarbete, säger Daniel Johansson, projektledare, Fastighets AB L E Lundberg. Tillsammans med PEAB bygger vi två miljöcertifierade fastigheter som kommer tillföra mycket till Linköping, fortsätter Daniel Johansson.

LINK Business Center är ritat av arkitekt Gert Wingårdh och ska byggas på marken där Linköpings brandstation tidigare låg. Förutom kontor kommer den profilskapande byggnaden att bland annat erbjuda restauranger, takterrasser, loungemiljöer och gemensamma mötesrum, men även kringtjänster som exempelvis omklädningsrum, laddstolpar, cykel- och bilpool. Hållbara och attraktiva stadsmiljöer blir allt viktigare för att kunna locka till sig företag och medarbetare. Med LINK Business Center är Lundbergs med och utvecklar Linköping i samverkan med kommunen, näringslivet och människorna som bor och verkar i regionen.

- Nu går vi in i nästa fas av projektet vilket känns otroligt spännande, säger Daniel Andersson, marknadsområdeschef Linköping, Fastighets AB L E Lundberg. Intresset för LINK Business Center är stort och redan nu är 6000 kvm uthyrt. Nu när entreprenaden och byggstarten är klar kan vi växla upp uthyrningsarbetet ytterligare, avslutar Daniel Andersson.

Daniel Andersson, marknadsområdeschef Linköping, Fastighets AB L E Lundberg
E-post: daniel.andersson@lundbergs.se

Lisa Lundh, marknads- och kommunikationschef, Fastighets AB L E Lundberg
E-post: lisa.lundh@lundbergs.se

Fastighets AB L E Lundberg grundades 1944 och har utvecklats till en av Sveriges största privata fastighetsägare. I bolaget arbetar cirka 170 medarbetare som ger cirka 1 500 kommersiella kunder möjlighet att utvecklas hos oss, och som gör sitt yttersta för att erbjuda fler än 10 000 bostadshyresgäster en trygg och trivsam bostad. Fastighetsbeståndet har till stor del byggts i egen regi och utgörs av bostäder samt lokaler för kontor och handel.