En byggnad för kropp och själ

Lunds stiftsstyrelse har tagit beslut om en ny investering i Stiftsgården Åkersberg. Pengarna ska användas till en byggnad som bland annat innehåller meditationsrum, samtalsplatser och pooler.

Stiftsgården Åkersberg invigdes i september 1993 med visionen att gården skall vara en mötesplats, en rastplats och en växtplats. Gårdens styrelse har arbetat med frågan om hur en utveckling av visionen och därmed verksamheten skulle kunna se ut. Man fastnade för idén om att komplettera gårdens verksamhet med ett hus för kroppslig och själslig avkoppling. Hösten 2015 arrangerades en arkitekttävling där man valde att gå vidare med Johan Sundberg arkitekturs förslag.

Den nya byggnaden, som planeras byggas under 2017, ska rymma bland annat meditationsrum, samtalsplatser och pooler. Bibelns mystik ska gå som en röd tråd genom huset med en nordisk interiör av betong, trä och glas. Byggnaden beräknas kosta 30 miljoner kronor. Denna summa lånar man av stiftsstyrelsen på 15 år.

– Det spännande med den nya byggnaden är att den utöver att öka gårdens attraktionskraft också öppnar en ny möjlighet till mission och diakoni. Fler människor kan ges möjlighet att komma inom hörhåll för evangeliet, säger biskop Johan Tyrberg.

För mer information:
Pelle Sundelin, stiftsgårdschef, 0708-28 75 04
pelle.sundelin@svenskakyrkan.se

Biskop Johan Tyrberg nås via pressekreterare Camilla Lindskog, se nedan.

• diakoni
  • mission
  • samtal
  • meditation
  • spa
  • höör
  • stiftsgård
  • åkersberg
  • svenska kyrkan
  • lunds stift
  • skåne
  • biskop johan tyrberg
  • biskop

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlings-verksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Camilla Lindskog

Presskontakt Pressekreterare 046-15 55 23