P J Harvey. Fotograf: Johan Bergmark

JOHAN BERGMARK @Lydmar Hotel

LET THERE BE ROCK av Johan Bergmark @ Lydmar Hotel

Johan Bergmark är en tinnitusskadad fotograf med förkärlek för människor och rock´n roll. Han föddes 1969 i Kärrtorp. Han arbetar både analogt och digitalt och förespråkar slumpen som en god arbetskamrat. Det är när något ”går fel” som det händer något extra. Trots att han är en högst egoistisk fotograf som fotograferar för sin egen skull, för att han måste, så har han varit publicerad i bland annat: Mojo, Uncut, Variety, Empire, Washington Post, Herald Tribune, Rolling Stone och Napp & Nytt. Under 27 år har Johan och hans kamera gått på konserter ihop. 27 år. Denna magiska rock´n rollsiffra. Den dödliga och odödliga siffran 27. Ett perfekt farthinder för att stanna upp och ge ut en bok med bilder tagna under dessa år med rock´n roll.

Nu ställer Lydmar Hotel och curator PJ Mountainfield ut en svit ur Johan´s LET THERE BE ROCK. Fotografier ur boken med samma namn.

Så här skriver Johan själv om bilderna:

” Rock´n roll handlar om urkraft! Närvaro. Råhet. Skönhet. Allt det där som jag söker när jag fotograferar finns alltså i en riktigt bra rocklåt på 3 minuter. Det är en oerhörd kompression att få in allt detta under så kort tid. Musik är som en doft. Man hör en låt på avstånd och plötsligt är man 15 år igen. Eller kär. Eller lycklig. Eller outsägligt sorgsen. Minnen till musiken sätter spår likt Pavlos hundar. Man kommer inte undan. Det är detta som gör oss mänskliga. Att vi inte har något val. Musiken styr oss, eller i alla fall mig. Allt det som en bra låt, eller en fantastisk konsert kan göra med mig skulle jag vilja göra med mina bilder. Jag vet att det är omöjligt, men jag försöker verkligen att ta ”ROCKEN” på allra, allra största allvar. När man plåtar musik måste man vara närvarande. Det är därför jag trivdes allra bäst på rad 2-3 när jag fotograferade livekonserter som mest. Där i det pulserande publikhavet fick man automatiskt rätt känsla.

Dessa bilder är plåtade med olika kameror, mest med film, men även digitalt. Utrustningen är fullständigt ointressant. En bra musiker gör underverk även med billiga instrument. Förvånansvärt många livebilder är plåtade med en mycket liten, enkel, analog pocketkamera.

På senare år har jag fotograferat mer och mer skivomslag, pressbilder och rena porträtt på musiker. Samma grundprincip gäller där: Urkraft, närvaro, råhet och skönhet. I min värld är alla musiker helt vanliga människor. Då gäller det att porträttera dem ikoniskt.

Dessa bilder är MINA bilder. Många av de här bilderna har aldrig varit publicerade, vare sig som pressbilder, skivomslag eller i musikmagasin. Det här är mitt personliga urval.”

Vid pressförfrågningar vänligen kontakta Jenny Schyttberg / Schyttberg PR. jenny@schyttberg.se 0706-243023

Utställning 15:e november 2018 – 10:e februari 2019.

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm.