Nytt gentest: Har du sprintgenen? YesNo ger svaret.

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2014 09:45 CET

Med ett enkelt självtest från YesNo går det snabbt att få reda på om man har den så kallade sprintgenen, ACTN3. Det har betydelse för vilken träningsform som man har fallenhet för, d.v.s. om man presterar bättre vid explosiv träning eller vid uthållighetsträning, men även hur snabbt kroppen återhämtar sig.

Prestationsförmåga beror i hög grad på musklernas genetiska förutsättningar. YesNo självtest ”Klassificering av muskelegenskap” är ett DNA-test som visar om man har eller inte har den s.k. sprintgenen.

Den som har sprintgenen har lättare att bygga muskler och har fallenhet för explosiva träningsformer som exempelvis pump, crossfit och badminton. Den som inte har sprintgenen har mer uthållighetsanpassade muskler och har därmed fallenhet för exempelvis långdistanslöpning och cykling och behöver kortare tid för återhämtning.

– YesNo självtest vänder sig till de som är intresserade av träning och som har någon form av prestationsmål. Testsvaret ger kunskap som kan motivera till förändrad träning eller kanske att man vågar prova något nytt, säger Anja Kullberg, produktchef på Swereco Group.

Tester är ett DNA-test som påvisar förekomsten av ACTN3-genen. Beroende på vilken genvariant man har får man veta om man har förmågan att producera proteinet α-aktinin-3 som ingår i uppbyggandet av snabba muskelfibrer. Svaret har 99,5 % tillförlitlighet.

Försäljningsställen: Lloyds, Apoteksgruppen och Apotek Hjärtat (försäljning startar i februari) . Självtesterna kommer också att säljas i den egna webbshopen på www.yesnotest.se som öppnar i mars 2014.

Pris: 399 kronor.

Titta på instruktionsfilmen för att se hur man gör testet.

1. Gnugga en bomullspinne på insidan av kinden.

2. Posta den till laboratoriet för analys.

3. Logga in på yesnotest.se med din personliga kod (efter fem dagar) och ta del av resultatet. Allt som behövs finns i förpackningen.

För produkttest vänligen mejla  postadress och ange vilket test du vill göra till: anja.kullberg@swerecogroup.se

För mer information, kontakta:

Anja Kullberg
Produktchef
Swereco Group
E-post anja.kullberg@swerecogroup.se
Hemsida: www.yesnotest.se

.

Om Swereco Group

Swereco Group utvecklar och tillverkar medicintekniska produkter som gör livet enklare och vardagens sysslor bekvämare. Med varumärken som Mabs, Dosett, Trix, Swereco och YesNo är Swereco Group en av de främsta leverantörerna till apotek i Norden. Företagets starka tillväxt har möjliggjort utveckling av nya, intressanta produkter där självtester under varumärket YesNo är den senaste satsningen. Swereco Group är ett svenskt företag som bildades 1973.

Kommentarer (0)