Svenskt bolag introducerar ett helt nytt sätt att se på TV

Nu startar Magine – en helt ny tjänst och molnbaserad plattform för TV-tittande. Borta är, boxar, sladdar, TV-kort och krångliga abonnemang. Med Magine kan användaren se på TV live eller on-demand via mobil, surfplatta, dator eller TV. Bakom satsningen står ett erfaret team inom TV och internet.

Magine är en helt ny plattform för TV över internet. Genom ny teknik är det möjligt att se TV med hög kvalitet via en 3G-uppkoppling. Med Magine ökar friheten för TV-tittaren och man kan se TV i en smartphone, läsplatta, dator eller i den vanliga TV-skärmen. Det går även att använda en smartphone eller surfplatta som fjärrkontroll till sitt Magine-abonnemang på TV:n.

– Tiden är inne för att gifta ihop TV och internet. Med Magine bygger vi en TV-tjänst som om TV uppfunnits idag. Vi vill göra TV-tittande enklare och plattformsoberoende, säger Erik Wikström, VD för Magine.

Tjänsten betalanseras i Sverige nu, men har siktet inställt på att expandera till flera marknader framöver.

Enkelt för konsumenten – lönsamt för TV-bolagen
För konsumenten är Magine mycket enkel att använda. Inga sladdar, boxar eller komplicerade abonnemang. För TV-kanaler och innehållsleverantörer är Magine en säker och stabil plattform som kan addera ytterligare värde och intäktsmöjligheter för deras innehåll.

TV som det borde vara: Live-TV och on-demand på ett och samma ställe
Med Magine kan användaren se på TV live, men även hitta program som sänts senaste veckan.  Under betaperioden kommer ett 20-tal kanaler finnas tillgängliga utan kostnad. När tjänsten sedan blir publik kommer den att vara en betaltjänst utifrån en prismodell med ett baspaket samt möjlighet att betala för ytterligare kanaler. Prismodellen kommer att vara flexibla paket utan långa bindningstider och dolda avgifter.

Ny teknik skapar framtidens TV
Magine bygger på en egenutvecklad och patentsökt teknik. Tjänsten är molnbaserad där Magine tar in TV-signalen och kodar om den så att den klarar en lägre bandbredd. Som användare kan man därmed få tillgång till sina favoritkanaler via nätet till en hög kvalitet.

Erfaret team bakom tjänsten
Teamet bakom projektet är dels tekniker inom digital-tv och VOD-tjänster och dels erfarna entreprenörer som sedan 15-20 år tillbaka arbetat med affärsmodeller på internet och TV. Bland grundarna finns bland annat Boxer-grundarna Michel Werner och Håkan Tranvik samt Xavier Ritort som alla tre arbetat med betal-TV sedan 90-talet. Mattias Hjelmstedt, med bakgrund från Voddler har lett utvecklingen av tekniken bakom Magine.  Bolaget leds av Erik Wikström som är VD och har bakgrund som internetentreprenör (Icon Medialab, Speed Ventures, m fl).

För mer information, kontakta:
Erik Wikström, VD för Magine – erik.wikstrom@magine.com
Petronella Turesson, presskontakt – 08-400 286 17

Se mer och ansök om betainbjudan: www.magine.com

• Underhållning

• sweden