Magnusson expanderar till Hong Kong med två svenska topp-advokater

Den svenska advokatfirman Magnusson, med 16 kontor runt om i världen och utnämnd till ”European Law Firm Of The Year” tre år i rad, fortsätter sin kraftiga internationella expansion genom att nu även etablera sig permanent i Hong Kong. Två svenska toppnamn inom advokatbranschen, Kristian Odebjer och Paulo Fohlin, ska driva verksamheten på plats genom att erbjuda klienter internationell tvistelösning och transaktionsjuridik från och till Asien. Magnusson har lång erfarenhet av att arbeta mot den kinesiska marknaden men väljer nu att etablera byrån permanent, med egen verksamhet på plats, för att öka tillgängligheten för sina klienter.

• -Efterfrågan på kvalificerad juridisk rådgivning i Asien bland våra klienter är stor. Nu knyter vi till oss två svenska stjärnadvokater, sedan länge etablerade i Hong Kong, vilket stärker vår internationella position ytterligare, säger advokat Per Magnusson, grundare och Senior Partner, Magnusson International.

Magnussons är idag välpositionerad i Östersjöregionen och det nya Asien-kontoret syftar till att serva framför allt befintliga klienter som vill in, eller redan befinner sig, på den asiatiska marknaden och klienter i Asien som vill göra affärer och investeringar i Europa.

• -Kina är på god väg att inta ställningen som världens största ekonomi. Regionen har en enorm attraktionskraft på aktörer som önskar ta del av den kraftiga tillväxten. Efterfrågan på kvalificerad juridisk rådgivning ökar därmed i samma takt. Konkurrensen är benhård från framför allt amerikanska och brittiska advokatbyråer. Magnussons har däremot redan visat framgång, både internationellt och på den asiatiska marknaden, genom en tydlig profil av genuint entreprenörskap och ömsesidig respekt mellan byrå och klient. Detta var avgörande för oss i beslutet att ansluta oss till en svensk internationell framgångsbyrå, säger Kristian Odebjer, advokat på Hong Kong-kontoret och ny Co-Head för Magnussons Kinaverksamhet.

Magnussons verksamhet på plats i Asien kommer framför allt att röra gränsöverskridande frågeställningar i internationella kontrakt, investeringar och skiljeförfaranden kopplat till den asiatiska marknaden. Magnusson har sedan flera år ett större team medarbetare som arbetar med Kina-relaterade klientuppdrag. Nu kompletteras gruppen genom ett nyöppnat kontor på plats i Hong Kong.

• -Framgångsfaktorerna att lyckas i advokatbranschen på den asiatiska marknaden är inte bara god kännedom om regionen, en internationell plattform utan även ett långsiktigt åtagande och tydlig strategi för sin etablering. Klienter väljer inte främst en juridisk rådgivare efter nationalitet utan efter förmågan att uppnå, och överträffa, önskat resultat, säger Paulo Fohlin, advokat vid Magnussons nyöppnade Hong Kong-kontor och nu ansvarig för Magnussons erbjudande av hjälp vid internationella tvister.

Kristian Odebjer är en svensk advokat baserad i Hong Kong sedan mer än tio år. Kristians spetskompetens är transaktionsjuridik med en lång erfarenhet från såväl advokat- som finansbranschen. Kristian Odebjer började sin karriär vid advokatfirman Vinge och har efter en finanskarriär inom schweiziska UBS i USA, även arbetat i Asien för andra investmentföretag samt egna advokatfirman Odebjer Fohlin.

Paulo Fohlin har verkat i Hong Kong i åtta år och har en mycket väletablerad position som skiljeman samt ombud i skiljeförfaranden på den internationella marknaden. Paulo ingår i flera internationella paneler av skiljemän i bland annat Hong Kong. Paulo har tillbringat stor del av sin karriär vid advokatfirman Vinge som han lämnade som Partner under 2011 för att starta verksamheten Odebjer Fohlin tillsammans med Kristian Odebjer i Hong Kong.

För mer information vänligen kontakta:

Per Magnusson, grundare och Senior Partner advokatfirman Magnusson + 46 70 611 75 07

Genom byråns kontor i Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Minsk, Moskva, Stockholm, Tallinn, Riga, Kaunas, Vilnius, Warszawa, Kiev och Berlin skapas affärsmöjligheter för klienter som vill etablera sig i området eller som redan är verksamma i regionen. Advokatbyrån erhåller återkommande omnämnanden och ranking i oberoende publikationer såsom Chambers Global, Chambers Europe och Legal 500 EMEA. Klar strategi, jämn tillväxt och kraftig expansion var juryns motivering för The Lawyer European Awards i september 2011 då Magnusson utnämndes till Law firm of the year in the Nordics. Magnusson blev Årets advokatbyrå i Sverige 2012 och 2013 samt fick ta emot det prestigefyllda priset  European Law firm of the Year 2012, 2013 och 2014 vid British legal Awards.

Charlotte Bus, VD Sverige

T: +46 70 611 75 08 E: charlotte.bus@magnussonlaw.com