Albin och de hundra tusen majblommorna

Nyhet   •   Maj 05, 2014 14:17 CEST

Majblommans insamlare är alla fantastiska. Några av dem verkar till och med kunna trolla. Förra året slog 13-årige Albin Junehammar från Linköping till, med en fullständigt fantastisk siffra. Han samlade in hela 50.500 kronor. Grymt bra jobbat, men Albin är inte nöjd! 2014 har han kommit sålt majblommor för över 100.000 kronor och alltså krossat sitt gamla rekord.

Majblommans redaktion ringde upp Albin för att få veta vad hemligheten är:

- Jag är själv lite förvånad över att det har gått så väldigt lätt att samla in, säger
Albin som går i sjuan på Nya Munken i Linköping. Man kan säga att jag ser till att prata om varan, alltså majblommorna.
- Vad säger du då?
- Jag brukar informera om att det finns olika blommor, till exempel. Om någon har tänkt köpa tre pappersblommor, så kanske jag rekommenderar "pinen" i metall. Den tål ju regn, och är väldigt lätt att sätta på jackan. Om de tycker att 60 kronor är mycket så brukar jag berätta att pengarna går till barn som verkligen behöver det. Då brukar alla välja pinen, om de har möjlighet.
- Var har du samlat in?
- Jag har stått vid ett köpcentrum här i Linköping hela tiden. Där finns alltid mycket folk, så det har fungerat bra.
- Vad är det bästa med att samla in pengar genom att sälja majblommor?
- Jag gillar själva säljandet, men det bästa är faktiskt att få göra något bra för barn som har det svårt. Och visst är det kul att få lite egna fickpengar också.
- Och hur gör du när folk inte har kontanter? Det är ju rätt vanligt.
- Jag har en kortläsare, som mina föräldrar har ordnat. Det funkar bra och är inte särskilt svårt,
men det kräver ju en bra mobiltelefon. Så SMS-betalning skulle kunna vara bra.
- Vi på Majblomman är jättestolta över alla våra insamlare. Tusen tack för din strålande insats, Albin!

- Tack själva! Det känns kul.

Majblommans redaktion - som nås på 0708-742713 för mer information.