Alla barn får gratis glasögon

Pressmeddelande   •  Mar 26, 2015 18:00 CET

Alla barn upp till 19 år med synnedsättning får gratis glasögon från och med den 1 januari 2016, enligt en överenskommelse mellan Vänsterpartiet och regeringen. 120 miljoner kronor om året avsätts så att landstingen ges alla möjligheter att införa kompletta glasögonbidrag för barn.

Dagens besked är ovärderligt för alla de barn som snart kommer att kunna se ordentligt i skolan och på fritiden.

Genom åren är det många politiker i landsting och riksdagen, från höger till vänster, som arbetat för barns rätt till glasögon. Barnperspektivet har varit den gemensamma nämnaren.

Enligt Socialstyrelsens kartläggning 2014 är deras bedömning att 12–13 procent av barnen i grundskoleåldern kan behöva glasögon eller kontaktlinser.

Natalie Hanna, Majblommans senaste knattereporter från Almedalen är jätteglad:

• Jag vill säga grattis till alla barn som slipper se dåligt! Själv är jag extra glad eftersom jag pratade med alla partiledare om barns glasögon i Almedalen, säger Natalie.
  • Det är oerhört glädjande att alla barn med synnedsättning får rätt till glasögon. Nu gäller det att landstingen ges möjlighet att förverkliga planerna på en glasögonreform för alla barn med synnedsättning, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

Mer information och material om Majblommans senaste satsning #glasögonuppropet återfinns på vår web och i vår youtubekanal MajTV.

För mer information kontakta:

Lena Holm, Generalsekreterare, Telefon 070-699 45 61

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.