Bollnäsborna först ut i Sverige med att kunna köpa majblommor med SMS

Pressmeddelande  •  2012-04-19 11:36 CEST

Majblommans insamling har rivstartat i Bollnäs och massor av barn är ute och säljer årets majblomma. För första gången kan man också betala med SMS – årskurs 5 på Nyhamre skola i Bollnäs är först ut i landet med att testa denna betalningsform. Men man kan även betala med kontanter som vanligt.

Samhället blir allt mer kontantlöst. Det är en utmaning för en insamlingsorgansation som Majblomman att möta det faktum att allt fler köp görs via kort eller SMS. Lokalföreningen i Bollnäs tvekade därför inte när Majblommans riksförbund frågade om man kunde tänka sig att testa något nytt i årets insamling. Peter Andersson är ordförande för lokalföreningen och även klassföreståndare för den klass som nu säljer med SMS:
– De som köper majblommor kan betala med kontanter som vanligt. Men vi testar också SMS för att se hur det fungerar, hur vi behöver organisera oss och hur de som köper majblommor reagerar. Barnen är vi inte bekymrade över, de är ju så vana vid att hantera mobiltelefoner, berättar Peter Andersson.

Varje majblommesäljande barn i den här klassen har en egen kod som köparen skickar i ett SMS till ett särskilt nummer. Köparen får sen ett SMS tillbaka med en betalningsbekräftelse. Detta SMS visar man för barnet och då får man sin majblomma. Barnet behöver inte ha någon egen mobiltelefon utan det är alltså köparen som använder sin.
– Vi behöver hitta nya, kompletterande betalningsformer för att förenkla för köparna, säger Stefan Thilén, insamlingsansvarig på Majblommans Riksförbund. Vi tyckte att det passade särskilt bra att testa i Bollnäs eftersom så många i lokalföreningen jobbar som lärare, och därför kan stämma av med barnen hela tiden under insamlingsperioden om hur det fungerar med SMS-betalningen.

Pengarna som samlas in under majblommeförsäljningen, även de som kommer in via SMS, används för att på olika sätt hjälpa barn i ekonomiskt utsatta familjer i Bollnäs och i Sverige. Den som köper vårens viktigaste blomma får alltså inte bara något fint att sätta på jackan eller bilen, utan bidrar också till att bekämpa barnfattigdom.

Förra året sålde barnen i Bollnäs majblommor för 197 500 kronor. Det betyder att man samlar in 7,70 kronor per invånare. Riksgenomsnittet är 5,28 kronor.

Pressbilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/majblomman

För mer information:
Peter Andersson, ordförande för Majblommans lokalförening i Bollnäs
Telefon 0278-25 380

Stefan Thilén, insamlingledare Majblommans Riksförbund
Mobilnummer 0702-360 650, e-post stefan.thilen@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom