Den svenska modellen, är det när barn tvingas avstå glasögon och medicin?

Pressmeddelande  •  2009-06-23 08:00 CEST

Seminarium i Almedalen

2010 har utsetts till Europaåret för att bekämpa fattigdom och social utestängning och slutförberedelserna kommer att ske under det svenska ordförandeskapet. Men hur väl lever vi upp till våra egna krav här hemma? Seminariet "Välkommen till verkligheten" presenterar 7 vardagsproblem som drabbar barn i fattiga familjer och hamnar på Majblommans bord. Under Almedalsveckan kommer vi att överlämna dessa frågor till politikerna med krav på åtgärder och förslag på lösningar.

Majblommans seminarium genomförs i samarbete med Scouterna, Fryshuset och Sveriges Makalösa Föräldrar.

Tid: Tisdagen den 30 juni kl 10:00-11:30
Plats: Högskolan på Gotland, sal B24

Tid: Tisdagen den 30 juni kl 13:30-15.00
Plats: Högskolan på Gotland, sal B24

I seminariet "Välkommen till verkligheten - svart på vitt om svensk barnfattigdom inför fattigdomsåret 2010" medverkar:
-Anders Carlberg, Fryshuset
-Lena Holm, Majblomman
-Björn Kadesjö, Socialstyrelsen, UPP-centrum
-Jessica Ritzén, Fattigbloggen, Aftonbladet
-Helene Sigfridsson, Makalösa Föräldrar
-Johan Strid, Scouterna
-Fatima Åsard, Fryshuset

Lena Holm, generalsekreterare, Majblommans Riksförbund
Telefon 031-60 68 91, 070-699 45 61
E-post lena.holm@majblomman.se

_______________________________________________________________________________

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med drygt 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Vi ger bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten Hallå, hör på mig! som syftar till att barn ska få komma till tals i beslut som rör dem.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom