Drottning Silvia delar ut diplom till vinnarna av Majblommans insamlingstävling

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 08:00 CEST

Barnen i årskurs 4-6 på Kvinnebyskolan i Linköping blev årets vinnare i Majblommans insamlingstävling. Belöningen blir en resa till Stockholm där de får ta emot diplom av Drottning Silvia. Årets insamling slog rekord i år igen och 50,5 miljoner kronor samlades in under de två sista veckorna i april.

Kvinnebyskolan i Linköping samlade in drygt 200 000 kronor i årets insamling till Majblomman. Under onsdagen bjuds de därför in till Stockholms slott för att delta i den traditionsenliga diplomceremonin med Majblommans högsta beskyddare H.M. Drottning Silvia.

- Barnen på Kvinnebyskolan har gjort en fantastisk insats. Vi är Sveriges största barnhjälpsorganisation och 100.000 barn deltog i årets insamling som blev drygt 50 miljoner kronor vilket är ett viktigt bidrag för att hjälpa barn i ekonomiskt utsatta familjer, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblomman.

Diplom kommer även att delas ut till ”Årets blommande företag” som i år är kongressarrangören MCI. Företaget har vid flera arrangemang, bland annat i samband med kongresser för läkare, psykoterapeuter och sjuksköterskor, stött försäljningen av majblommor.

Majblomman vill att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Förutom att fördela de insamlade medlen till enskilda barn arbetar Majblomman med att kommunerna ska följa skollagen och inte tillåta dolda avgifter i skolan. Majblomman anser också att landstingen måste betrakta glasögon som medicinsk behandling och att kommunerna ska ta sitt ansvar för barn även under det elva veckor långa sommarlovet.

telefon 031 60 68 91, 070 699 45 61, e-post lena.holm@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten Hallå, hör på mig! Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.