Nu finns bilder på drottningen och barnen!

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 12:20 CEST

Johanneberg bäst i Sverige på att samla in pengar till barn som har det svårt. Av alla 80.000 barn som sålde majblommor under våren lyckades Johannebergsskolan samla in allra mest. De 30 bästa eleverna fick ihop 166.300 kronor på två veckor. Bakom det fina resultatet ligger ett starkt engagemang hos lärare och föräldrar, men den största prestationen står så klart barnen för. För sina insatser fick de under torsdagen ta emot personliga diplom ur Drottning Silvias hand. Fotograf Karin Skoog dokumenterade alltihop med fina bilder tillgängliga på Majblommans sajt.

Årets lokala Majblommeförening ligger i Uppsala och bildades redan 1908. Lokalföreningens medlemmar har utöver sitt engagemang för barnen i Uppsala tagit sig an grannkommunen Håbo. Antalet bidragsansökning i kommunen har ökat på senare tid och man har bemött detta aktivt genom att öka medlemsantalet, lägga om rutiner och rekrytera fler skolor och scouter till insamlingen. I år ökade Uppsala sin insamling till 864.000 kronor, vilket var nära nog en fördubbling.

Årets Blommande företag hjälper Majblomman att hålla hög kvalitet. Till Blommande företag 2014 har utsetts Laholms Sparbank. För tredje gången har banken utmanat barnen i kommunen, genom att skänka samma summa som de klarar av att samla in. I år bidrog Laholms sparbank med 150.000 kronor. Denna inspiration och uppmuntran har starkt bidragit till att göra Laholm till en av de mest generösa Majblommekommunerna i landet.

Årets forskare har speciellt valts ut att presentera sina projekt. Majblomman delar ut 1 miljon kronor årligen till projekt kring barns hälsa och utveckling. Rolf Zetterström-stipendiat 2014 är Veronica Lundberg som i går eftermiddag presenterade sitt projekt. Även Anna Gradin Franzén, Fabian Lenhard och Åsa Strinnholm föreläste och diplomerades för sin forskning.

• Jag är riktigt, riktigt stolt över alla våra fantastiska insamlare. Det är en ära att få följa med barnen från Johannebergsskolan till slottet när de får sin välförtjänta belöning av drottningen. Forskarna på plats bekräftar också barnens insatser, genom att berätta om sitt arbete på ett extra pedagogiskt sätt. Diplomeringen är barnens stora stund, säger Lena Holm – Majblommans generalsekreterare.

För att se programpunkter för diplomceremonin: klicka på den bifogade pdf-filen

För foton av fotograf Karin Skoog hänvisas till www.majblomman.se .

För Ytterligare information kontakta: Lena Holm – Majblommans generalsekreterare, 0706 99 45 61 eller Liv Landell Major - kommunikatör: 0708-74 27 13