Falska majblommor säljs i Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 13:32 CET

Barnhjälpsorganisationen Majblomman varnar för att gamla och falska majblommor säljs i Stockholmstrakten. Majblommans insamling börjar först den 16 april. Då säljs enbart årets blomma, som är ljusblå, ljuslila och ljusgul.

-  Vi har fått samtal om att gamla majblommor säljs i Älvsjö, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Eventuellt handlar det även om förfalskade majblommor. Majblommans insamling börjar inte förrän den 16 april. Personen som säljer hävdar att gamla majblommor ska säljas innan de nya kommer i april. Det är inte sant, så går det aldrig till. Vid den riktiga insamlingen säljs enbart årets majblomma. Den här personen är inte knuten till vår insamling, och pengarna går därmed inte heller till Majblommans insamling för barn i Sverige.

Majblommans insamling, då 100 000 barn över hela landet säljer majblommor, börjar i år den 16 april och pågår i två veckor. Insamlingen organiseras av lokala majblommeföreningar över hela landet som engagerar skolklasser och scoutkårer. Barnen behåller en mindre andel av insamlingen, de så kallade majblommepengarna, som de själva får besluta om hur de ska användas. Resten går till Majblommans insamling för barn i ekonomiskt utsatta familjer i Sverige. Majblommans insamling kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll och 80 procent går till ändamålen.

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.