Grön majblomma ska sätta insamlingsrekord

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 12:40 CET

Vid en ceremoni i Göteborg idag avtäcktes en stor majblomma i årets färg, grönt. Årets färg har tagits fram av barn genom omröstning på Majblommans Riksförbunds hemsida och med hjälp av Svenska Moderådet .

Förhoppningen är att årets majblommeförsäljning ska slå insamlingsrekordet på nästan 50 miljoner kronor förra året.

Färgen på årets majblomma har tagits fram via Majblommans Riksförbunds hemsida genom att barn fått färglägga digitala majblommor. Därefter gjorde Svenska Moderådet ett urval som ligger i linje med vårens modefärger innan det var dags för omröstning.

- Grönt ligger i tiden och för tankarna till eko och hållbarhet. Blomman andas 60-tal i den slutliga kombinationen med turkos och blir ett trendriktigt, lite nostalgiskt inslag på vårjackan, säger Lotta Ahlvar, vd Svenska Moderådet.

Under förra årets insamlingsperiod samlade barn in 49,5 miljoner kronor till stöd för fattiga barn genom att sälja majblommor. Det är ett rekordresultat för Majblommans Riksförbund som är Sveriges största barnhjälpsorganisation.

- Vi är enormt tacksamma mot alla dem som köpte en majblomma förra året och hoppas att vi i år ska kunna slå insamlingsrekordet och kunna hjälpa ännu fler av de tusentals utsatta barnen i Sverige. Vi har tyvärr märkt en ökning av bidragsansökningarna för nödvändiga och kostsamma saker som skor, glasögon, medicin och kläder, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblomman.

Avtäckningen skedde vid en ceremoni i Nordstan i Göteborg. En av talarna var Majblommans Riksförbunds ordförande tillika landshövdingen i Västra Götaland, Lars Bäckström som bland annat konstaterade att den finaste vårblomman är majblomman.

Konferencier var magikern Stefan Odelberg som även tog tillfället i akt att överräcka en gåva till Majblomman. I samarbete med skotillverkaren Hush Puppies har han designat ett par skor där varje sålt par genererat 50 kr till Majblomman.

- Stefan har ett stort hjärta och vi är mycket glada över att han valde Majblomman som mottagare av bidraget för sålda skor, säger Lena Holm.

Barn hjälper barn - Majblommepremiär 13 april
Majblommans insamling 2010 startar den 13 april och under drygt två veckor säljer barn majblommor. Pengarna som barnen samlar in används sedan under hela året för att hjälpa barn i Sverige som lever i fattiga familjer.

telefon 031 60 68 91, 070 699 45 61, e-post lena.holm@majblomman.se

_______________________________________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med drygt 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Vi ger bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten Hallå, hör på mig! som syftar till att barn ska få komma till tals i beslut som rör dem.